W Żerkowie i Radlinie będą nowe perony

W Żerkowie i Radlinie będą nowe perony

Zmodernizowane perony będą wyższe – ułatwią korzystanie z pociągów także osobom mającym trudności z poruszaniem się. Dla podróżnych przewidziano m.in. nowe wiaty, ławki i jasne, ekologiczne oświetlenie LED. Dobrą informację zapewni czytelne oznakowanie, a także przeszklone gabloty z rozkładem jazdy i przydatnymi komunikatami. Długie na 150 m platformy będą wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię. Z myślą o osobach niewidomych ułożone zostaną ścieżki naprowadzające z wypukłą, wyczuwalną fakturą. Dogodną drogę na pociąg zapewni nowa nawierzchnia i wygrodzenia na dojściach do peronów, a w Radlinie – dla większego bezpieczeństwa – peron znajdujący się obecnie między torami zmieni lokalizację i powstanie przy torze prowadzącym w stronę Jarocina.

Rządowy „program przystankowy” umożliwia efektywną walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Inwestycje – w zakresie budowy, odbudowy i modernizacji przystanków – zapewniają dogodny dostęp do kolei. Wkrótce wyższy komfort podróży zyskają także mieszkańcy Żerkowa i Radlina w Wielkopolsce. Podpisana przez PLK S.A. umowa to pierwszy krok, by już w przyszłym roku zapewnić oczekiwane warunki dla podróży – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Pasażerowie, także osoby mające trudności z poruszaniem się, w Żerkowie i Radlinie zyskają lepszy dostęp do kolei ze zmodernizowanych peronów. To kolejne lokalizacje w regionie, które pozytywnie zmienią się dzięki środkom z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Wyższy standard podróży będzie dodatkową zachętą do kolei, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu – powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację zadania „Modernizacja peronów na odcinku Jarocin – Żerków na linii kolejowej nr 281” z wykonawcą – ZRK DOM Sp. z o.o. Prace będą prowadzone w formule „projektuj i buduj” za łącznie ok. 7,5 mln zł (wartość prac w Żerkowie to ok. 3,8 mln zł, a w Radlinie ok. 3,7 mln zł). Planowane od września br. roboty budowlane zostaną ujęte w rozkładzie jazdy i uwzględnią ruch kolejowy. Zakończenie prac na peronach nr 1 w obu lokalizacjach przewidywane jest obecnie do końca br., natomiast na sąsiednich platformach – wraz z zakończeniem wszystkich robót – w maju 2024 r.

„Program przystankowy” dla lepszej komunikacji kolejowej

Perony w Żerkowie i Radlinie zostaną zmodernizowane w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dogodny dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Środki w ramach programu wartego ok. 1 mld zł zostaną wykorzystane m.in. na budowę i modernizację przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów.

Rządowy program uwzględnia 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej znalazło się 207 lokalizacji, a na rezerwowej – 107.

W Wielkopolsce program przystankowy obejmuje 19 stacji i przystanków na liście podstawowej, m.in. Piła Fabryczna, Słupca, Pleszew, Książno, Patrzyków i Białężyce. Podróżni już korzystają z nowych peronów w Miłosławiu, do końca roku planowane jest zakończenie prac m.in. w Orzechowie, Książnie, Golinie i Koźminie Wielkopolskim.