W Rzeszowie powstanie zaplecze techniczne dla pociągów PKA

W Rzeszowie powstanie zaplecze techniczne dla pociągów PKA

Na Podkarpaciu rusza budowa zaplecza technicznego dla pociągów. To kolejny etap realizacji zadania związanego z budową systemu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Umowę na prace projektowe i budowę hali wraz z układem torowym, w imieniu województwa podkarpackiego podpisali marszałek Władysław Ortyl oraz wicemarszałek Piotr Pilch.

Efektem podpisania umowy będzie wybudowanie hali technologicznej wraz układem torowym, stacją paliw i myjnią taboru kolejowego. Hala o długości około 140 metrów będzie wyposażona w niezbędne stanowiska do należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych. Budynek zaplecza wraz z bocznicą kolejową zlokalizowany będzie w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa na obszarze o powierzchni blisko 4 ha. Wartość przedsięwzięcia opiewa na kwotę ponad 136 mln złotych, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi około 50 procent. Dofinansowanie pochodzi z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zadanie w systemie zaprojektuj i wybuduj, będzie realizowało konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A. Hala zostanie oddana do użytku we wrześniu 2023 roku.

Marszałek Władysław Ortyl mówił, że to ważny moment dla Podkarpacia.

– Podpisanie umowy na budowę zaplecza dla obsługi, dla remontów, dla napraw naszych pociągów jest bardzo ważnym momentem. Zmieniamy jakościowo podejście do tej sprawy, ale też spowodujemy, że będą znacznie zmniejszone koszty dla naszego przewoźnika, który używa naszych pojazdów szynowych. Dotychczas trzeba było jeździć do Nowego Sącza, do Bydgoszczy, czy do innych miejsc w Polsce, a to wydłużało czas remontu, napraw i dodatkowo generowało koszty. Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna ruszyła od pierwszego stycznia. Już w pierwszym kwartale przewiozła ponad siedemdziesiąt tysięcy pasażerów. Częste kursy pociągów, w godzinach szczytu powodują, że kolej jest dostępna i wiele osób z niej korzysta. Cieszymy się bardzo, że ten wynik osiągnęliśmy w czasie pandemii, trzeba mieć na uwadze także brak studentów, uczniów, co powoduje, że te wyniki byłyby znacznie lepsze w normalnych warunkach – powiedział marszałek Władysław Ortyl

– Rząd Prawa i Sprawiedliwości realizuje największy program kolejowy od wielu lat. Siedemdziesiąt sześć miliardów złotych w tej perspektywie unijnej przeznaczamy na modernizację infrastruktury kolejowej. Kolejne miliardy to inwestycje w tabor, w utrzymanie linii kolejowych, w dworce. Warto o tym pamiętać, bo również Podkarpacie jest beneficjentem tych ogromnych środków. Około trzech miliardów złotych to są środki, które inwestujemy w kolej Podkarpacką po to, aby się łatwo komunikować z województwami ościennymi, z Warszawą, czy innymi ważnymi miejscami na mapie naszego kraju. Z kolei korzystają pasażerowie mieszkający na Podkarpaciu, ale też goście i turyści, którzy tutaj chętnie przyjeżdżają. W te inwestycje wpisuje się również Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna bo dostrzegamy to, że może ona w dużej mierze odpowiedzieć na wyzwania związane z klimatem i ekologią. Przejmując kierowców do pociągów możemy ten efekt ekologiczny uzyskać – dodał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

– Projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej realizowany przez marszałka województwa we współpracy z szesnastoma jednostkami samorządu terytorialnego województwa jest niezwykle ważny nie tylko dla mieszkańców regionu, ale także dla mieszkańców Rzeszowa. Jest to projekt, który z całą pewnością przyniesie zmianę jakości życia dla naszych mieszkańców. To bardzo ważna inwestycja przekraczająca siedemset milionów złotych. Dzisiaj już wiemy, że cieszy się ona dużym zainteresowaniem mieszkańców naszego regionu, którzy z różnych kierunków, ze strony Strzyżowa, Przeworska, Dębicy, a wkrótce także z innych miast Podkarpacia, będą dojeżdżali do Rzeszowa – na studia, do szkoły, ale także do pracy. To inwestycja, która z całą pewnością podniesie jakość życia nas wszystkich. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, który wiąże się z Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną musimy jeszcze trochę rzeczy jednak zrealizować, także tych dotyczących samego miasta Rzeszowa. Bardzo ważną kwestią jest tworzenie centrów przesiadkowych, aby upłynnić ruch, komunikację w samym Rzeszowie. To jest wyzwanie, które mam nadzieję, w krótkim okresie czasu we współpracy z samorządami ościennymi uda się władzom samorządowym miasta Rzeszowa zrealizować. Dzisiaj wiemy, że takie przystanki, które w krótkim okresie czasu powstaną dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej przy Politechnice, czy przy strefie Dworzysko, będą z całą pewnością wykorzystywane także przez mieszkańców miasta. Trzeba zastanowić się, czy władze samorządowe miasta Rzeszowa nie są w stanie zapewnić tanich biletów, dla tych, którzy z tej komunikacji będą chcieli korzystać po to, aby ruch kołowy w mieście był zdecydowanie mniejszy – powiedziała Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki.

– Jesteśmy już w trakcie małej rewolucji jeśli chodzi transport publiczny wewnątrz miasta i aglomeracyjny. Bardzo się cieszę, że dziś zostanie podpisana umowa, w wyniku której zostanie przeprowadzona inwestycja o wartości stu trzydziestu sześciu milionów złotych i to tym bardziej, że wykonawcą jest firma z Podkarpacia. To zadanie wymusza integrację terenów wokół aglomeracyjnych z miastem, które jest stolicą tego regionu. Pragnę zapewnić, że Rzeszów włączy się do tej rewolucji i będzie jej aktywnym uczestnikiem – mówił Marek Bajdak, pełniący funkcję prezydenta Miasta Rzeszów.

– Umowa, która będzie dzisiaj realizowana zazębia się już z umową realizowaną już przez Polskie Linie Kolejowe. Podpisaliśmy umowę na budowę infrastruktury, po której będą jeździły pociągi Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Bardzo szybko przyzwyczajamy się do tych efektów. Krajowy Program Kolejowy to wiele projektów, z których spora część jest realizowana na terenie województwa podkarpackiego i przyzwyczailiśmy się już do widoków nowoczesnej stacji Rzeszów, która nie dawno została przebudowana, a kolejne stacje i przystanki będą realizowane w ramach projektu PKA, który to wart jest prawie trzysta milionów złotych, czyli gigantyczne pieniądze, które zasilą polską infrastrukturę. Cieszymy się, że powstanie to zaplecze, bo silne zaplecze dla przewoźnika to jest podstawa dobrze zorganizowanego transportu – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, dyr. ds. realizacji inwestycji.

– Dla nas jest to bardzo ważna inwestycja, ze względu na samą wartość i bardzo ciekawy projekt. To dość spora inwestycja jak na nasze warunki lokalne. Czas na wykonanie tego projektu to dwadzieścia dziewięć miesięcy, z czego około dziesięć miesięcy zakładamy na prace projektowe, pozostałe około dwadzieścia miesięcy to jest realizacja robót, gdzie głównym sercem będzie hala z wyposażeniem technicznym – powiedział Grzegorz Król, prezes zarządu Inżynieria Rzeszów.

Na chwilę obecną na terenie Województwa Podkarpackiego brakuje zaplecza technicznego do obsługi i utrzymania taboru kolejowego do przewozów pasażerskich spełniającego wymogi wysoko zaawansowanych technologicznie pojazdów. Znaczna część czynności jest wykonywana poza terenem naszego województwa. Powoduje to konieczność dłuższego wyłączenia tych pojazdów z eksploatacji w celu przetransportowania ich do punktów napraw np. do Nowego Sącza, Bydgoszczy, Mińska Mazowieckiego, z czym wiążą się dodatkowe koszty.

Zaplecze techniczne umożliwi dokonywanie napraw i bieżącego utrzymania pociągów przede wszystkim do obsługi składów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, a także pociągów regionalnych. Dzięki temu w naszym regionie powstanie jedyne na obecną chwilę o odpowiednim standardzie centrum utrzymaniowe, co zapewni znaczącą poprawę jakości świadczonych usług, obniży koszty eksploatacyjne i korzystnie wpłynie na poprawę ochronę środowiska. Z kolei budowa automatycznej myjni taborowej zapewni możliwość całorocznego mycia pojazdów a nie jak obecnie tylko poza sezonem niskich temperatur. Zagwarantuje też odpowiednie warunki do napełniania składów wodą oraz usuwania fekalii z instalacji pociągowych.

Obecnie Województwo posiada 37 pojazdów własnych, których wartość szacowana jest na około 445 milionów złotych. Podniesienie standardów obsługi pojazdów przełoży się na bezawaryjną i punktualną jazdę pociągów, bezpieczeństwo pasażerów jak również komfortową podróż w estetycznych oraz czystych wnętrzach.