W pierwszym miesiącu 2021 r. kolej wybrało 13,6 mln pasażerów

W pierwszym miesiącu 2021 r. kolej wybrało 13,6 mln pasażerów

W styczniu z kolei skorzystało 13,6 mln pasażerów. To w porównaniu z 2020 r. spadek o ponad 50% w liczbie podróżnych. W porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym ich liczba spadła o 14,9 mln. (52,3%).

Praca przewozowa osiągnęła 800 mln pasażerokilometrów i również była zdecydowanie mniejsza niż rok wcześniej, o ponad 900 mln pasażerokilometrów (53,4%). Mniejszy spadek odnotowano na poziomie pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 14,3 mln pociągokilometrów, o 1 mln mniej (6,6%). Średnia odległość przejazdu także była nieznacznie mniejsza i wyniosła 59 km, o 1 km mniej niż w styczniu 2020 r. (2,3%).

W stosunku do grudnia 2020 r. z transportu kolejowego w styczniu 2021 r. skorzystało o 70 tys. (0,5%) pasażerów więcej, praca przewozowa wzrosła o 13,7 mln pasażerokilometrów (1,7%), natomiast praca eksploatacyjna spadła o 0,1 mln pociągokilometrów (0,8%). Średnia odległość przejazdu była natomiast większa o 1 km.

– Porównując styczeń 2020 i 2021 roku widać, jaki wpływ ma pandemia COVID-19 na rynek przewozów pasażerskich. W styczniu ubiegłego roku większość, bo 8 z 14 realizujących w tym okresie przewozy podmiotów przekroczyło liczbę miliona przewiezionych pasażerów. W tym roku takich przewoźników było tylko 4 – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Pozytywnym zjawiskiem jest kolejny wzrost liczby pasażerów z miesiąca na miesiąc. Świadczy to o systematycznej odbudowie zaufania klientów do kolei, dzięki m.in. środkom bezpieczeństwa, jakie podejmują przewoźnicy – dodaje Góra.

Biorąc pod uwagę udział przewoźników wg liczby pasażerów na pierwszym miejscu jest Polregio z 25,46% udziałem, następnie Koleje Mazowieckie – 21,22% oraz PKP SKM w Trójmieście – 12,22%. Jeśli weźmiemy pod uwagę wykonaną pracę przewozową to sytuacja wygląda tak. Liderem jest PKP Intercity z 44,30% udziałem, następnie Polregio  – 22,00% oraz Koleje Mazowieckie – 11,48%.