W listopadzie 2023 r. z usług kolei skorzystało 32,4 mln pasażerów. W porównaniu rok do roku to wzrost o 1 mln osób (+3,2%). W okresie styczeń – listopad 2023 r. koleją podróżowało już ponad 343 mln pasażerów – o 0,8 mln osób więcej niż w całym 2022 r.
Listopad 2023 z 32,4 mln pasażerów to drugi najlepszy wynik miesięczny w tym roku. Więcej pasażerów podróżowało tylko w październiku, który był rekordowy na przestrzeni ponad dekady.
Wielkość wykonanej pracy przewozowej przekroczyła 2 mld pasażerokilometrów, co oznacza wzrost o prawie 0,1 mld pasażerokilometrów (+3,2%) w porównaniu do listopada 2022 r. W listopadzie 2023 r. odnotowano pracę eksploatacyjną na poziomie 15,9 mln pociągokilometrów, która była o 0,8 mln (+5,1%) wyższa w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Średnia odległość przejazdu pasażera w listopadzie 2023 r. utrzymała się na podobnym poziomie, co w listopadzie 2022 r., i wyniosła 62,1 km. Natomiast w porównaniu z październikiem 2023 r. wartość ta spadła o 1,2 km.
Listopad w porównaniu z październikiem charakteryzował się nieznacznym, sezonowym spadkiem wszystkich parametrów dla przewozów pasażerskich. Trend ten utrzymywał się również w latach 2021 i 2022.
W okresie styczeń – listopad 2023 r. pociągi pasażerskie przewiozły prawie 343,1 mln pasażerów. W 11 miesięcy 2023 r. przewieziono więcej pasażerów niż w całym 2022 r. (342,2 mln). Przewoźnicy pasażerscy wykonali 23,7 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej i 174,9 mld pociągokilometrów pracy eksploatacyjnej. W porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. zanotowano wzrost o 29,9 mln pasażerów (+9,5%), o 1,9 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej (+8,7%) i o 4,5 mln pociagokilometrów w pracy eksploatacyjnej (+2,6%).
Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za okres styczeń-listopad 2023
przewoźnik | liczba pasażerów |
Polregio | 26,15% |
PKP Intercity | 18,09% |
Koleje Mazowieckie | 16,36% |
PKP SKM w Trójmieście | 12,00% |
Koleje Śląskie | 5,83% |
Koleje Dolnośląskie | 5,11% |
Koleje Wielkopolskie | 4,49% |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie | 4,07% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,71% |
Koleje Małopolskie | 2,47% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 1,77% |
Arriva RP | 0,71% |
Pozostali/Others | 0,25% |
Udział przewoźników malejąco wg liczby pracy przewozowej za okres styczeń-listopad 2023
przewoźnik | praca przewozowa |
PKP Intercity | 58,79% |
Polregio | 16,91% |
Koleje Mazowieckie | 7,21% |
Koleje Dolnośląskie | 3,65% |
Koleje Śląskie | 3,53% |
PKP SKM w Trójmieście | 3,28% |
Koleje Wielkopolskie | 2,30% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 1,22% |
Koleje Małopolskie | 1,09% |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie | 0,88% |
Pozostali/Others | 0,42% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,37% |
Arriva RP | 0,35% |
Udział przewoźników malejąco wg liczby pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-listopad 2023
przewoźnik | praca eksploatacyjna |
PKP Intercity | 35,09% |
Polregio | 29,15% |
Koleje Mazowieckie | 10,23% |
Koleje Dolnośląskie | 6,11% |
Koleje Wielkopolskie | 4,82% |
Koleje Śląskie | 4,29% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,99% |
Koleje Małopolskie | 1,73% |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie | 1,61% |
PKP SKM w Trójmieście | 1,54% |
Arriva RP | 1,39% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,63% |
Pozostali/Others | 0,41% |