W Katowicach powstanie nowy wiadukt przy ul. Lwowskiej

W Katowicach powstanie nowy wiadukt przy ul. Lwowskiej

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Lwowską w Katowicach. To część dużej inwestycji obejmującej stację towarową Katowice Szopienice Północne oraz linie od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki. Projekt za ponad 400 mln zł, ze środków unijnych POIiŚ, usprawnia przewozy towarów ekologicznym środkiem transportu w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.

W Katowicach powstanie nowy wiadukt kolejowy przy ul. Lwowskiej. Istniejący obiekt zostanie rozebrany, a w jego miejsce będzie wybudowany nowy wiadukt. Pociągi na nim będą jeździły nie jak obecnie po jednym, ale po dwóch torach, co wpłynie na zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Tym samym możliwy będzie przejazd większej ilości towarów ekologicznym środkiem transportu jakim jest kolej. Prace rozpoczną się od rozbiórki obiektu i przepustu dla pieszych. Następnie zostanie zamontowana zupełnie nowa konstrukcja, która będzie miała 15 m długości i 15 m szerokości. Pod wiaduktem na ulicy Lwowskiej piesi będą poruszać się chodnikami po obu stronach jezdni, zaplanowano też ścieżkę rowerową. Dzięki inwestycji, przewóz towarów koleją będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy.

Zakres prac wymaga zmian w komunikacji. Od 20 czerwca pod wiaduktem ruch będzie prowadzony wahadłowo dla wszystkich pojazdów. Ruch pieszy będzie utrzymany. Ponadto, całkowite zamknięcie ruchu pod wiaduktem i wprowadzenie objazdów dla komunikacji zbiorowej planowane jest 18-19 czerwca. Zmiany zostały uzgodnione z miastem i ZTM.

W ramach tej samej inwestycji prowadzona jest kompleksowa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Płn. Wymieniane są tory, a także montowane są nowe konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Budowana jest nowa nastawnia, z której dyżurni ruchu za pomocą komputerowych urządzeń czuwać będą nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Prace zaplanowano tak, aby utrzymać ciągłość ruchu towarowego w okresie przebudowy. Inwestycja zwiększy przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Więcej pociągów towarowych przejedzie przez stację. Efektywność kolejowego transportu wzrośnie, gdyż będą mogły jechać cięższe i dłuższe składy, do 750 metrów. Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie z Górnego Śląska w stronę portów.

Zadanie obejmuje też linię łączącą Bytom z Gliwicami oraz Sosnowiec z Mysłowicami. Pociągi towarowe jeżdżą po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Prace objęły wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.

Zakończyły się też prace na trasie od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki. Wymieniono ponad 17 km torów i sieci trakcyjnej. Wyremontowano 14 obiektów inżynieryjnych, w tym największy – 300-metrowy wiadukt kolejowy w Jaworznie. W efekcie po tej linii kursują cięższe pociągi z większą prędkością do 80 km/h.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmuje linię kolejową nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linię nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linię nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka, a także stację Katowice Szopienice Płn. Inwestycja ma wartość ponad 400 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.