W 2023 r. o blisko 100 przejazdów kategorii D mniej

W 2023 r. o blisko 100 przejazdów kategorii D mniej

Z pytaniami o regularne przeglądy przejazdów kolejowych, w tym przejazdów nieczynnych, a także o poprawę bezpieczeństwa na niestrzeżonych przejazdach zmierzył się Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

W ocenie posła Jarosława Urbaniaka oraz grupy posłów, kampania edukacyjna Kolejowe ABC prowadzona prze UTK, nie idzie w parze z działaniami organów państwa, które, można uznać, nie przywiązują instytucjonalnie aż takiej wagi do tego istotnego tematu.

Posłowie zapytali czy prowadzone są regularne przeglądy przejazdów kolejowych, w tym przejazdów nieczynnych.

Z informacji przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wynika, że spółka dokonuje przeglądów przejazdów kolejowo-drogowych na liniach eksploatowanych i nieeksploatowanych przynajmniej raz w roku na każdym przejeździe kolejowo-drogowym. W przypadku przejazdów na liniach nieeksploatowanych, PKP PLK występuje do zarządców dróg w celu zmiany ich oznakowania od strony drogi. Ponadto, kontrole przejazdów kolejowo-drogowych i przejść są jednym z priorytetów nadzoru Prezesa UTK. Z informacji przekazanych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w 2021 r. Prezes UTK skontrolował 388 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść. W 2022 r. weryfikacji poddano 296 tego typu skrzyżowań (stan na 30.09.2022 r.) – odpisał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Przedstawiciel resortu przyznał, że spośród sześciu kategorii przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, przejazdy kategorii D stanowią najliczniejszą grupę skrzyżowań linii kolejowych z drogami, również współczynnik wypadkowości w tych miejscach jest najwyższy. W 2021 r. czynności kontrolne w tej grupie stanowiły 54% działań przeprowadzonych na przejazdach kolejowo- drogowych wszystkich kategorii.

Jak dodał, w trakcie przeprowadzonych kontroli przejazdów kolejowo-drogowych w 2021 r. stwierdzono łącznie 456 nieprawidłowości (w 2020 r. było ich 508). Wskaźnik liczby nieprawidłowości na jeden przejazd kolejowo-drogowy lub przejście wyniósł w 2021 r. 1,18 (1,06 w 2020 r.), co oznacza wzrost wartości wskaźnika o 11,3%.

Potwierdza to zasadność podejmowania działań przez Prezesa UTK w obszarze przejazdów kolejowo-drogowych i przejść oraz świadczy o potrzebie ich kontynuacji, tak aby działaniami nadzorczymi objąć jak największą ich liczbę – zaznaczył.

Posłowie zapytali także, na ilu niestrzeżonych przejazdach kolejowych poprawiono w 2022 r. bezpieczeństwo, poprzez chociażby montaż sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej?

Wiceminister Bittel poinformował, że w ramach inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wg stanu na dzień 10 listopada 2022 r. dotychczas dokonano zmiany kategorii przejazdów z D na C, B lub A w 45 lokalizacjach, planowana jest zmiana kategorii na kolejnych 28 przejazdach.

W 2023 r. w ramach realizowanych inwestycji planowane jest podniesienie kategorii z D do kategorii C, B lub A przynajmniej w 97 lokalizacjach. Ostateczna liczba skrzyżowań kategorii D, których kategoria zostanie podniesiona, jest zależna od dostępności środków finansowych – podsumował Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.