W 2022 r. czeska Administracja Kolejowa będzie zarządzać budżetem w wysokości 53 mld CZK

W 2022 r. czeska Administracja Kolejowa będzie zarządzać budżetem w wysokości 53 mld CZK

Modernizacja linii kolejowych i stacji, w tym budynków dworcowych, przygotowanie linii dużych prędkości oraz zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – to priorytety czeskiej Administracji Kolejowej na 2022 rok.

Zarządca infrastruktury będzie bazował na udanym ubiegłym roku, kiedy to z dużym powodzeniem czerpał środki z funduszy unijnych i wykorzystywał 99,9% wszystkich dostępnych dotacji europejskich na modernizację infrastruktury kolejowej. W 2022 r. administracja kolejowa będzie zarządzać budżetem w wysokości 53 mld koron czeskich, co w przeliczeniu daje 9,9 mld zł.

– Pod względem wolumenu inwestycji dotrzymujemy tempa i szukamy oszczędności głównie w utrzymaniu. Priorytetem jest wtedy dalszy postęp w przygotowaniu linii dużych prędkości, które połączą nas z Europą i przyniosą ogromne korzyści gospodarcze – mówi minister transportu Martin Kupka.

Kluczowe konstrukcje, które są w budowie, obejmują przede wszystkim modernizację pierwszego korytarza kolejowego, takie jak przebudowa węzła pardubickiego, przebudowa linii między Ústí nad Orlicí i Brandýs nad Orlicí lub odnowienie linii między Velimí i Poříčany.

– Ten rok jest wyjątkowy na czeskiej kolei. Z jednej strony operacja między Brnem a Blansko zostanie przerwana prawie przez cały rok z powodu realizacji trzech projektów modernizacyjnych na tym odcinku. Z drugiej strony zaczną kursować zupełnie nowe odcinki czwartego korytarza kolejowego między Sudoměřicami i Votice oraz Soběslaví i Doubí, co stanowi 28,7 km nowych torów i siedem przystanków na czeskiej sieci kolejowej – powiedział Jiří Svoboda, dyrektor generalny administracji kolejowej.

Oprócz budowanych konstrukcji, Administracja Kolejowa ma kilkadziesiąt projektów w różnych etapach przygotowania, mających na celu modernizację korytarzy, torów, węzłów, zwiększenie bezpieczeństwa (ETCS, przejazdy kolejowe) czy elektryfikację.

Przygotowanie linii dużych prędkości

Łącznie 300 km linii dużych prędkości jest lub będzie projektowanych. W pierwszym kwartale Administracja Kolejowa ogłosi wyniki konkursu architektonicznego na terminal VRT w Roudnicy nad Labem i opublikuje jego wygląd. Kolejnym etapem będzie przygotowanie w zakresie technologicznego świadczenia VRT. Jest to związane z analizą rynku i późniejszym dostarczeniem przykładowych rozwiązań technicznych i licencji na niezbędne elementy infrastruktury. Kontynuowana będzie intensywna komunikacja z dotkniętymi gminami, regionami, stowarzyszeniami publicznymi, grupami interesu i inicjatywami obywatelskimi.

Budynki stacji

Obecnie przebudowywane są 53 budynki dworcowe, które są w różnym stadium realizacji. W tym roku kontynuowane będą remonty dużych zabytkowych budynków w Czeskich Budziejowicach, głównym dworcu kolejowym w Pradze, Pilźnie i Pardubicach. Remonty budynków dworcowych w Beroun, Písek lub Veselí nad Lužnicí zostaną zakończone. Administracja Kolejowa całkowicie przebudowała 73 budynki stacji w 2021 roku. Koszty finansowe poniesione w związku z działalnością budowlaną i konserwacyjną przekroczyły dwa miliardy koron.

Przejazdy kolejowe

Administracja Kolejowa będzie nadal podnosić poziom bezpieczeństwa przejazdów kolejowych. Zakończy niedokończone projekty w liczbie co najmniej 150 przejazdów kolejowych i rozpocznie realizację dalszej modernizacji przejazdów kolejowych na czeskiej sieci kolejowej. Obecnie na modernizację przejazdów kolejowych w 2022 r. przeznaczono kwotę około 2,4 mld CZK.