W 2021 r. PKP PLK skontrolowały ponad 40 tys. km torów

W 2021 r. PKP PLK skontrolowały ponad 40 tys. km torów

W 2021 r. pojazdy pomiarowe PKP Polskich Linii Kolejowych skontrolowały tory na długości 49 300 km. Sprawdzany był stan geometrii toru, szyn i podkładów, a także sieci trakcyjnej i urządzeń systemu hamowania pociągów.

Pojazdy pomiarowe obecne są na torach najważniejszych linii kolejowych. Sprawdziły m.in. stan Centralnej Magistrali Kolejowej, trasy: Warszawa – Gdynia, Warszawa – Kunowice i Warka – Radom. Ich przejazdy są zaplanowane bez wpływu na rozkładowy ruch pociągów.

– Monitoring stanu linii kolejowych, także z wykorzystaniem nowoczesnych pojazdów diagnostycznych, pozwala na uzyskanie kompleksowej informacji o stanie poszczególnych elementów infrastruktury. Wyniki pomiarów prowadzonych przez Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwalają ocenić stan tras, zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem niezbędne prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa i planowe przejazdy pociągów – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Szyny pod czujnym okien diagnostów i maszyn

Najnowocześniejszy pojazd diagnostyczny, określany mobilnym laboratorium na torach, sprawdził w 2021 r. 24 600 km torów. Załoga za pomocą bezdotykowych technologii pomiarowych, m.in. laserów i czujników wykonała pomiary geometrii toru, szyn, sieci trakcyjnej. Sprawdzone zostały podkłady oraz urządzenia tzw. samoczynnego hamowania pociągu, gwarantujące zatrzymanie składów, np. w przypadku niedyspozycji maszynisty. Pojazd w czasie pomiaru wykorzystuje systemy optyczne – lasery oraz kamery, dzięki czemu nie zakłóca pracy urządzeń przytorowych i nie powoduje utrudnień w ruchu pociągów. Pomiary mogą być wykonywane z prędkością do 120 km/h.

Za pomocą badania ultradźwiękowego w 2021 r. sprawdzono ponad 11 600 km szyn. Wagon defektoskopowy, prześwietlając szyny kontroluje ich stan, w celu wykrycia ewentualnych niewidocznych wad wewnętrznych.

Wagon pomiarowy dSAT (detekcja stanów awaryjnych taboru) skontrolował dwukrotnie stan ponad 180 czujników, monitorujących koła przejeżdżających wagonów i lokomotyw. Urządzenia przytorowe podczas codziennego ruchu pociągów wykrywają uszkodzony tabor w zakresie zagrzanych osi, co chroni tabor m.in. przed ewentualnym pożarem. Stała kontrola zapewnia bezpieczne podróże i transport towarów. Pozwala także wyeliminować uszkadzanie toru.

Podobny zakres prac zaplanowano w 2022 r. Z doświadczenia diagnostów z PLK korzystają także sąsiedzi. PLK po raz kolejny wykona pomiary geometrii torów o normalnym prześwicie (1435 mm) na terenie Litwy.