UTK udostępnił mapy cichych sekcji w Unii Europejskiej

UTK udostępnił mapy cichych sekcji w Unii Europejskiej

Agencja Kolejowa Unii Europejskiej opublikowała w swoim serwisie internetowym przekazane przez państwa członkowskie wykazy oraz mapy cichych sekcji tras kolejowych. Po zmianie TSI Hałas wagony towarowe jadące przez tzw. ciche sekcje nie będą mogły mieć żeliwnych wstawek hamulcowych. Regulacja ma zmniejszyć hałas emitowany podczas jazdy pociągu. W Polsce dla określonych typów wagonów będzie obowiązywał okres przejściowy do 2036 r.

Rozporządzenie 2019/774 zmieniło Techniczną Specyfikację Interoperacyjności w zakresie hałasu (TSI Hałas) wprowadzając tzw. cicha sekcje. Są to części infrastruktury kolejowej o długości co najmniej 20 km, na których średnia liczba codziennie obsługiwanych pociągów towarowych w godzinach nocnych w latach 2015-2017 była większa niż 12. Od 8 grudnia 2024 r. wagony towarowe eksploatowane na cichych sekcjach muszą spełniać wymagania TSI w zakresie hałasu, czyli w praktyce powinny być wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe w miejsce żeliwnych.

W Polsce cichymi sekcjami będą fragmenty linii kolejowych nr 3, 8, 93, 131, 272 i 273. Wykaz cichych sekcji przekazały również takie kraje jak Australia, Holandia, Czechy i Słowacja. Jednak znaczna część państw członkowskich nie dostarczyła dotychczas listy linii kolejowych objętych nowymi przepisami TSI Hałas. Co ważne dla polskich przewoźników, wykazu takiego nie przekazały też Niemcy.

Koncepcja zmiany specyfikacji TSI Hałas została przyjęta przez państwa członkowskie UE na posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei w styczniu 2019 r. Prace nad jej zmianą trwały od 2016 r. Od początku były przedmiotem dużego zainteresowania polskiego rynku z uwagi na potencjalnie wysokie koszty dostosowania do nowych wymagań.

Polska wynegocjowała tzw. szczególny przypadek umożliwiający dalszą eksploatację wagonów z kołami obręczowanymi i żeliwnymi wstawkami hamulcowymi, które stanowią znaczną część polskiej floty wagonów towarowych. Pojazdy te będą mogły być wykorzystywane w ruchu krajowym niezależnie od statusu linii do końca 2036 r. Do końca 2026 r. będą mogły także bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji.

Państwo członkowskieLista cichych sekcjiMapa
CzechyCZ Wykaz cichych sekcjiCZ Mapa cichych sekcji
FrancjaFR Wykaz cichych sekcjiFR Mapa cichych sekcji
WłochyIT Wykaz cichych sekcjiIT Mapa cichych sekcji
WęgryHU Wykaz cichych sekcjinie dostarczono
NiderlandyNL Wykaz cichych sekcjiNL Mapa cichych sekcji
AustriaAT Wykaz cichych sekcjiAT Mapa cichych sekcji
PolskaPL Wykaz cichych sekcjiPL Mapa cichych sekcji
RumuniaRO Wykaz cichych sekcjinie dostarczono
SłoweniaSI Wykaz cichych sekcjinie dostarczono
SłowacjaSK Wykaz cichych sekcjiSK Mapa cichych sekcji