UTK: dynamicznie rośnie sektor usług trakcyjnych w Polsce

UTK: dynamicznie rośnie sektor usług trakcyjnych w Polsce

Usługi trakcyjne (UPT) w Polsce są działalnością niszową, ale rozwijającą się dynamicznie. W 2019 r. sektor UPT wygenerował 60 mln zł przychodów, a w 2020 r. już 64 mln zł. W 2019 r. 83 przewoźników posiadało licencję na świadczenie usług trakcyjnych, w 2020 r. 91. W opracowaniu Urzędu Transportu Kolejowego opisany został sektor usług trakcyjnych w Polsce w latach 2019 i 2020.

Usługa trakcyjna w Polsce należy do licencjonowanych usług kolejowych. Polega na świadczeniu pracy pojazdów trakcyjnych wraz z drużynami trakcyjnymi lub samych drużyn trakcyjnych (maszynistów). Przewoźnicy świadczący usługi trakcyjne działają według trzech modeli. Pierwszym z nich jest świadczenie usług pracy samych maszynistów, drugim świadczenie usług pojazdów trakcyjnych wraz z maszynistami, trzeci model jest mieszany i polega na świadczeniu usług pracy samych maszynistów oraz maszynistów wraz z pojazdami trakcyjnymi.

Na rynku przewozów kolejowych w 2020 r. 91 podmiotów posiadało licencję na świadczenie usług trakcyjnych. W porównaniu do 2019 r. liczba ta wzrosła o 8 licencji. Jednak tylko część przewoźników aktywnie korzysta z tego uprawnienia. W latach 2019-2020 liczba przewoźników świadczących usługi trakcyjne nie uległa zmianie i wynosiła 30.

Zmienia się też struktura udziałów poszczególnych usług świadczonych przed podmioty. W latach 2019-2020 z 51% na 37 % zmalał udział usług świadczonych przez pojazdy trakcyjne wraz z obsługą, a z 49% do 63%  wzrósł udział usług świadczonych przez samych maszynistów.

W 2019 r. ok. 78% udziału w pracy w ramach wykonanych usług trakcyjnych przypadało na 6 podmiotów (Cargo Master; Orion Logistics; PKP Cargo; Lokotrain; Logistics & Transport Company i Cargo Przewozy Towarowe, Transport). Pozostałe 22% udziałów w pracy rozproszone było wśród pozostałych 24 przewoźników.

W 2020 r. nastąpiło niewielkie przetasowanie udziałów w sektorze. Ok. 81% udziałów przypadało na 5 przewoźników (Cargo Przewozy Towarowe, Transport; ECCO Rail; Cargo Master; Orion Logistics; Lokotrain), a ok. 19% udziałów na pozostałych 25 przewoźników.