Trzy przęsła mostu kolejowego z Krakowa będą zamontowane w Częstochowie

Trzy przęsła mostu kolejowego z Krakowa będą zamontowane w Częstochowie

Trzy przęsła mostu kolejowego z Krakowa umożliwią przejazd pociągów przez Częstochowę w kierunku Opola. Pierwsza konstrukcja jest montowana w Częstochowie Gnaszyn. Elementy wykorzystane będą także na szlaku Częstochowa Gnaszyn – Częstochowa Stradom. PKP Polskie Linie Kolejowe na prace mostowe przeznaczyły ponad 10 mln zł ze środków budżetowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe wymieniają konstrukcje mostu kolejowego w Częstochowie Gnaszyn. Tędy kursują pasażerskie składy m.in. do Warszawy, Opola i Wrocławia oraz pociągi towarowe. Poza montażem przęsła, przewidziano wzmocnienie i wykonanie nowych przyczółków oraz wymianę toru. Stalowe przęsło przyjechało z Krakowa i pochodzi z mostu kolejowego nad Wisłą. Po zakończeniu robót na jednym torze, prace są realizowane na sąsiednim. Ruch pociągów jest utrzymany. Zakończenie robót i dwutorową jazdę zaplanowano w grudniu.

Przebudowę mostu PLK łączą z pracami na szlaku Blachownia – Częstochowa Gnaszyn. Takie rozwiązanie maksymalnie ogranicza zmiany na kolejowych trasach. Wzmacniane jest podtorze, prace prowadzone są przy nasypach i odwodnieniu. Roboty za ponad milion zł zapewnią utrzymanie jak najlepszych parametrów linii.

Na szlaku Częstochowa Gnaszyn – Częstochowa Stradom wymiana przęsła na moście kolejowym zacznie się w marcu. Zostaną wykorzystane dwa stalowe przęsła z mostu krakowskiego. Zadanie zakończy się w październiku 2022 roku.

Wartość prac na obu mostach kolejowych to ok. 10,3 mln zł ze środków budżetowych.

12 przęseł z mostu w Krakowie ułatwia przewozy w Polsce

Obiekty z kolejowych magistrali, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach, są wykorzystywane na mniej uczęszczanych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów nadal służą kolei i są istotnym ogniwem sieci kolejowej. To racjonalne gospodarowanie dobrymi jeszcze materiałami i optymalne korzystanie ze środków programu utrzymaniowego.

Tylko z mostu nad Wisłą w Krakowie, gdzie budowana jest nowa przeprawa, ponownie wykorzystano 12 przęseł. Po renowacji przeznaczono je na wiadukty i mosty, m.in. w Wojkowicach w woj. śląskim oraz nad rzeką Wyderką w Janinowie na linii Herby Nowe – Kępno. W Zagórzu na Podkarpaciu zastąpią wysłużony most kolejowy nad Sanem. Są wykorzystane także na wiaduktach kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie.