Trzech producentów zainteresowanych dostawą pociągów dla ŁKA

Trzech producentów zainteresowanych dostawą pociągów dla ŁKA

Po raz kolejny zmieniono termin składania ofert w przetargu na dostawę nowych pociągów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jak się dowiedzieliśmy postępowaniem zainteresowanych trzech producentów.

W połowie lipca ogłoszono przetarg na dostawę czterech trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości do 160 km/h, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Postępowanie zawierało opcję dostawy kolejnych 20 pojazdów.

Oferty mieliśmy poznać 17 sierpnia 2022 r., a o wyborze wykonawcy miały zdecydować trzy kryteria: cena, współczynnik efektywności kosztowej oraz cykl przeglądowy P1. Co istotne obowiązywanie zamówienia określono aż do 30 września 2034 r. I tu nastąpiła pierwsza zmiana zapisów postępowania. Pod koniec lipca, spółka Łódzka Kolej Aglomeracyjna jako wyznaczana przez samorząd do prowadzenia postępowania ustaliła konkretne terminy dostawy pojazdów. Pierwszy pojazd ma trafić do przewoźnika nie później niż w terminie 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy a pozostałe trzy nie później niż w terminie 39 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Usługi utrzymania pojazdów (10 lat) ma być liczona od dnia faktycznego przekazania poszczególnych pojazdów do eksploatacji. W przypadku skorzystania z prawa opcji, dostawa dodatkowego pojazdu lub pojazdów nastąpi w terminie 24 miesięcy od dnia otrzymania przez wykonawcę oświadczenia zamawiającego o skorzystaniu z prawa opcji. Zapytaliśmy przewoźnika z jakiego powodu zrezygnowano z jednej daty końcowej i ustalono konkretne, liczone w miesiącach daty dostawy pojazdów.

Jak poinformowała Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zamawiający, ze względu na potrzeby taborowe, chcąc zapewnić jak najszybszą realizację zamówienia określił konkretny termin jego realizacji.

–  Działanie podyktowane było charakterem zamówienia. Jednak takie rozwiązanie zakwestionowali potencjalni wykonawcy, tj. Newag, Stadler Polska Pesa Bydgoszcz. Zamawiający, wychodząc naprzeciw wykonawcom oraz nie chcą przedłużać postępowania przetargowego, uwzględnił ich wnioski oraz skorygował dokumentację postępowania, wprowadzając terminy realizacji dostaw liczone w miesiącach – zaznaczyła Osińska.

Następnie zmieniono termin składania ofert na dzień 24 sierpnia 2022 r. Kiedy już wydawało się, że poznamy oferty, ponownie zmieniono termin a także zmieniono kryteria udzielenia zamówienia, zamiast trzech mamy obecnie pięć.

– Zamawiający wprowadził kryterium, w ramach którego wykonawcy otrzymają dodatkowe punkty w przypadku zaoferowania dostawy pierwszego pojazdu w terminie krótszym niż 36 miesięcy – odpowiednio 3 pkt. za termin dostawy wynoszący 30 m-cy, 6 pkt. za 24 m-ce i 10 pkt. za 18 m-cy. Tym samym zamawiający, uwzględniając żądania wykonawców, zapewnił możliwość złożenia oferty przez szerokie grono wykonawców, ale jedocześnie umożliwił wcześniejszą realizację zamówienia – tłumaczy przedstawicielka przewoźnika.

Co ciekawe rozbito także kryterium cenowe na dwie pozycje

Obecnie oferty można składać do 12 września  2022 r.  O wyborze wykonawcy zdecydują następujące kryteria: cena brutto – waga 40 pkt, cena utrzymania pojazdów  -25 pkt, współczynnik efektywności kosztowej – 15 pkt, cykl przeglądowy P1 – 10 pkt oraz termin dostawy pierwszego pojazdu – 10 pkt.

Zapytaliśmy również czemu nie zdecydowano o zakupie czteroczłonowych pojazdów. Nasza rozmówczyni wytłumaczyła, że przystępując do działań związanych z realizacją zamówienia należało rozważyć potrzeby zamawiającego, jak również możliwości finansowe zakupu oraz eksploatacji nabytych pojazdów.

– Pojazdy czteroczłonowe nie tylko są droższe w zakupie, ale również w codziennej eksploatacji. Należy pamiętać, że w razie potrzeby pojazdy mogą być zestawiane w trakcję wielokrotną, co zwiększa możliwości przewozowe – stwierdziła  Joanna Osińska.

Przypomnijmy, dziś Łódzka Kolej Aglomeracyjna korzysta z 20 składów FLIRT3 z czego 10 zostało rozbudowanych do wersji trójczłonowej, 14 trójczłonowych pojazdów Impuls 2 zakupionych w 2017 r. oraz trzech z pięciu zamówionych pojazdów hybrydowych.