Trwa modernizacja 6 składów ED74, dwa czekają na odbiory fabryczne

Trwa modernizacja 6 składów ED74, dwa czekają na odbiory fabryczne

Do końca października odbędą się odbiory fabryczne dwóch pierwszych zmodernizowanych jednostek ED74. Kolejne sześć składów jest w trakcie modernizacji.

Jak poinformowała „Kolejowy Portal” Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity, spółka przewiduje, że do końca października odbędą się odbiory fabryczne dwóch pierwszych jednostek ED74.

– Finalizację odbiorów warunkuje wydanie przez UTK zezwolenia dopuszczającego zmodernizowane pojazdy do eksploatacji (homologacja) – dodaje Grzduk.

Jak tłumaczy przedstawicielka przewoźnika dwa pierwsze pojazdy objęte będą wstępną 7-dniową eksploatacją obserwowaną bez pasażerów (tzw. „rozjeżdżanie”), a następnie 90-dniową eksploatacją nadzorowaną, podczas której na pokładzie wykonawcy zapewnią całodobowe wsparcie techniczne.

– Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji –  zaznacza Grzduk.

Z informacji przekazanych przez Tomasza Frankowskiego Naczelnika Wydziału Komunikacji Społecznej w UTK, wniosek o wydanie homologacji wpłynął do urzędu 27 sierpnia 2021 r.

– Obecną jest na etapie oceny – dodał Frankowski.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy jednostki ED74 były wyznaczone do prowadzenie w dniu 12 października 2021 r. pociągów IC 3600 oraz IC 6300 na trasie Wrocław – Przemyśl – Wrocław. Niestety, mimo prośby o potwierdzenie tej informacji, nie uzyskaliśmy jednoznacznej odpowiedzi. 

Przypomnijmy, że PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Pesa Bydgoszcz w czerwcu 2019 roku. Wartość kontraktu wynosi 274,8 mln zł brutto.

Podczas modernizacji pojazdy przechodzą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami, na które spółka prowadzi obecnie postępowanie.

Jednostki będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną także lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży.

Zmodernizowane pociągi mają planowo być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław – Lublin i Wrocław – Kielce.