Technologie wodorowe w transporcie kolejowym z perspektywy bydgoskiej Pesy

Technologie wodorowe w transporcie kolejowym z perspektywy bydgoskiej Pesy

W ramach Debaty „Stan i potrzeby rozwojowe kolei w Polsce” zorganizowanej przez Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego głos zabrał Krzysztof Zdziarski prezes Pesa Bydgoszcz, który przedstawił perspektywy zastosowania paliwa wodorowego w pojazdach szynowych.

Jak czytamy w wypowiedzi Krzysztofa  Zdziarskiego, Polską kolej czekają radykalne zmiany wynikające  z wdrażanego przez Komisję Europejską programu „Zielony ład”, którego celem jest zmniejszenie emisji CO2 w transporcie o 30% do roku 2030, a docelowo osiągnięcie neutralności klimatycznej do roku 2050.

– To duże wyzwanie dla operatorów infrastruktury, przewoźników i producentów taboru. Osiągnięcie tego celu bez implementacji technologii wodorowej do transportu szynowego jest praktycznie niemożliwe – uważa prezes Pesy Bydgoszcz.

Bydgoski producent już dwa lata temu uczynił niskoemisyjny transport szynowy bazowym założeniem swojej nowej strategii produktowej. Oznacza to stopniowe odchodzenie od napędów spalinowych na rzecz ogniw paliwowych zasilanych wodorem lub nową generacją baterii.

– Nowa platforma pasażerskich zespołów trakcyjnych Pesa Regio160 została zaprojektowana m.in. w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych. Oznacza to, że w najbliższych latach będziemy gotowi dostarczyć przewoźnikom w pełni ekologiczne pojazdy, zarówno pasażerskie jak i lokomotywy manewrowe oraz do ruchu towarowego – spełniające warunek zeroemisyjności  i wpisujące się w europejską strategię neutralności klimatycznej – zaznaczył Zdziarski

Jak pisze Krzysztof Zdziarski, decyzje te podjęliśmy świadomi, że europejscy i światowi konkurenci też pracują nad takimi rozwiązaniami, ale z przekonaniem, że polski przemysł jest w grupie pionierów implementacji technologii wodorowych do pojazdów szynowych.

– Potwierdzeniem słuszności naszych decyzji jest fakt, że Unia Europejska do roku 2050 zamierza przeznaczyć na strategiczne inwestycje w technologie wodorowe w transporcie od 180 do 480 mld euro – dodaje.

Według Zdziarskiego analiza zapotrzebowania krajowego rynku, wynikająca ze struktury linii kolejowych i planów taborowych rodzimych przewoźników w pełni ten kierunek strategii potwierdza. Sieć polskich linii kolejowych to dzisiaj 19,5 tys.km, z czego linie bez trakcji elektrycznej mają ponad 6,6tys.km, a po zakończeniu realizacji inwestycji w ramach programu Kolej Plus będzie ich prawie 9,0 tys.km.

– Teraz są one obsługiwane pojazdami spalinowymi, ale docelowo, by spełnić wymagania związane z neutralnością klimatyczną na te linie będą musiały być wprowadzone pojazdy z napędem bateryjnym lub wodorowym – zaznacza Krzysztof Zdziarski prezes Pesa Bydgoszcz

Z całą wypowiedzią Krzysztofa Zdziarskiego  można zapoznać się na stronie Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.