Talgo, hiszpański producent taboru kolejowego odnotował rekordowe przychody w wysokości 427 mln euro w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r., co oznacza wzrost o 25,8% w porównaniu z 339,4 mln euro zarejestrowanych w tym samym okresie roku poprzedniego. Podobnie zysk netto w 2021 r. wzrósł do 21 mln euro w porównaniu z ujemnym wynikiem 8 mln euro w analogicznym okresie 2020 r.
Jak tłumaczy spółka, wzrost zysku netto jest wynikiem poprawy wyników operacyjnych i finansowych, natomiast pod względem przychodów można to przypisać trwającej fazie projektów produkcyjnych i remontowych, prowadzonych przez hiszpański projekt RENFE dotyczący bardzo dużych prędkości, oraz zwiększonej działalności konserwacyjnej.
Talgo odnotowało skorygowaną EBITDA na poziomie 49,8 mln euro (marża 11,7%) w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r., w porównaniu z 22,6 mln euro (marża 6,7%) w tym samym okresie ubiegłego roku. Wzrost ten odzwierciedla wyższą aktywność przemysłową w linii biznesowej produkcyjnej, wraz z dalszym ożywieniem usług serwisowych na wszystkich rynkach. Ponadto firma spodziewa się osiągnąć cel, jakim jest zmniejszenie kosztów ogólnych o 15%.
Podwyżka cen surowców i usług transportowych nie ma wpływu na projekty o wysokim stopniu zaawansowania, natomiast została zaktualizowana w marży projektów o niższym stopniu zaawansowania.
Solidne portfel zamówień i strategia handlowa
Firma ma solidny portfel zamówień w wysokości 3 013 mln euro, a liczba ta wzrasta do 3 262 mln euro, gdy uwzględni się 249 mln euro kontraktów przyznanych w III kwartale 2021, które nie zostały jeszcze podpisane. Jest to wysokiej jakości i dobrze zdywersyfikowany portfel zamówień, co gwarantuje silną aktywność przemysłową do 2024 roku.
Działalność serwisowa jest bliska pełnego odzyskania profilu jako powtarzalnej i stabilnej jednostki biznesowej, wspierającej generowanie przychodów i przepływów pieniężnych firmy.
W kontekście bieżących projektów warto podkreślić wysoki poziom realizacji hiszpańskiego projektu dla RENFE dla pociągów bardzo dużych prędkości, który jest już w fazie testów, oraz projektu dla DB w Niemczech. Do tego należy dodać rozpoczęcie fazy produkcyjnej projektów m.in. dla DSB (Dania), ENR (Egipt) i ADIF w Hiszpanii.
Talgo aspiruje do tego, by stać się punktem odniesienia na rynku jako dostawca bardziej zrównoważonych rozwiązań dla pociągów średnio- i dalekobieżnych. W tym sensie firma nadal koncentruje swoją działalność komercyjną na strategicznych segmentach dalekobieżnych i dużych prędkości, w których jest już jednym z międzynarodowych liderów, jednocześnie wykorzystując swoją platformę Talgo Vittal do pozycjonowania się w transporcie miejskim/średniodystansowym, z wariantem Vittal-One, dzięki któremu rozwija swoją ekologiczną technologię wodorową jako najbardziej ekologiczne rozwiązanie przyczyniające się do procesu dekarbonizacji transportu w najbliższych latach i który będzie pierwszym na świecie podwójnym pociągiem wodorowo-elektrycznym.