Szwajcaria: kolejką na szczyt Monte Generoso [GALERIA]

Szwajcaria: kolejką na szczyt Monte Generoso [GALERIA]

Szwajcaria jest znana z doskonale zorganizowanego systemu transportu szynowego na obszarze całego kraju. Kursujące z niezwykłą punktualnością pociągi są nie tylko powszechnym środkiem lokomocji, ale często również nie lada atrakcją turystyczną. Podróżując koleją po Szwajcarii nie można sobie odmówić przejazdu którąś z wielu widokowych linii wąskotorowych, gdzie z okien panoramicznego wagonu podziwia się zapierające dech w piersiach widoki. Jedną z mniej znanych kolejek tego typu, jest funkcjonująca we włoskojęzycznym kantonie Ticino wąskotorówka Ferrovia Monte Generoso.

Kolejka od 131 lat wspina się na strzelisty szczyt Monte Generoso w Alpach Zachodnich, pokonując każdorazowo różnicę wysokości, wynoszącą 1327 m. Wąskotorówka ma rzadko spotykany rozstaw szyn, zasilana jest nietypowym napięciem, a maszynistami pociągów są wyłącznie kobiety.

Budowę kolejki zainicjował szwajcarski lekarz Carlo Pasta, właściciel hotelu „Monte Generoso”, zlokalizowanego przy przyszłej stacji kolejowej „Bellavista”. W 1886 roku uzyskano koncesję na budowę linii, a w czerwcu 1890 uroczyście otwarto całą trasę. Tym samym kolej żelazna dotarła na szczyt Monte Generoso. Jest to do dziś dzień najwyżej położona stacja kolejowa w kantonie Ticino. Początkowo pociągi obsługiwane były przez parowozy. W roku 1957 po zakupie wagonów motorowych zmieniono trakcję na spalinową, a w 1982 roku po elektryfikacji linii, stosuje się trakcję elektryczną.

W latach 2014 – 2016 kolejka była wyłączona z eksploatacji. W czasie kapitalnego remontu wymieniono nawierzchnię, jednak główne prace były prowadzone na górnej stacji kolejki. Rozebrano stary budynek dworca, w którym znajdował się hotel i restauracja, a jego miejscu postawiono kontrowersyjny betonowy klocek, zaprojektowany przez znanego szwajcarskiego architekta Mario Bottę. W nowym budynku dworca nazywanym „kamiennym kwiatem” znajduje się bufet, galeria widokowa i punkt obserwacyjny.

Przygoda z kolejką Monte Generoso rozpoczyna się na dolnej stacji Capolago-Riva San Vitale, położonej na wysokości 274 m n.p.m. Stacja zlokalizowana jest vis a vis Jeziora Lugano i jest styczna z międzynarodową linią normalnotorową, prowadzącą z Zürichu do Mediolanu.

Z Zürichu można tu dojechać z jedną przesiadką w nieco pół godziny, zaś z największego miasta kantonu Ticino – Lugano w zaledwie 15 minut.

Wspinaczka na szczyt Monte Generoso trasą liczącą 9 km trwa 40 minut. W tym czasie pociąg mozolnie pnie się w górę, pokonując różnicę wysokości wynoszącą 1327 metrów. Miejscami nachylenie linii sięga aż 20%. Ostra wspinaczka na trasie o tak trudnym profilu  możliwa jest dzięki zastosowaniu systemu „Abt”, czyli trzeciej szyny zębatej zabudowanej w torowisku.

Kolejka porusza się po torze o rozstawie 800 mm i jest zasilana prądem o napięciu 850 V. System trzeciej szyny zębatej pozwala na jazdę w górę z prędkością 25 km/h, a w dół co zaskakujące zaledwie 14 km/h. Na trasie znajduje się 5 tuneli i dwie stacje pośrednie: S. Nicolao i Bellavista.

Z okien wagonów można podziwiać przepiękne widoki. Wraz z pokonywaniem kolejnych odcinków linii w dole ukazuje się panorama miasteczka Capolago, zaś gdy spojrzeć w górę, coraz bliższa jest obecność szczytów Alp Zachodnich.

Stacja końcowa kolejki Generoso Vetta położona jest na wysokości 1601 m n.p.m. Wytrawni wędrowcy po dotarciu na kolejowy szczyt pokonują jeszcze pieszo 100 metrów, aby zaliczyć szczyt Monte Generoso.

Podróż kolejką to także możliwość bliskiego spotkania z Alpejską fauną. Wyższe partie gór zamieszkuje Kozica Północna. Te oswojone ssaki często spacerują po torowisku, oraz po szlakach turystycznych. Zdarza sie, że oczekują na turystów w punkcie obserwacyjnym na szczycie Monte Generoso, a nawet na tarasie kawiarni przy stacji Generoso Vetta.

Tabor obsługujący kolejkę stanowią cztery, dwuczłonowe wagony elektryczne, wyprodukowane na początku lat 80-tych przez Szwajcarską fabrykę SLM w Winterthur. Wagony nie oferują wysokiego standardu, ale przy tak krótkich trasach i to w dodatku widokowych, pasażerowie wcale tego nie oczekują. Mankamentem wagonów są twarde, drewniane siedzenia, a zaletą duże, częściowo otwierane okna. Co ciekawe w czasie ostatniego generalnego remontu kolejki, nie zdecydowano się na wymianę, ani nawet na modernizację taboru.

Operatorem kolejki jest przedsiębiorstwo Ferrovia Monte Generoso. Przewoźnik obsługuję tylko tą jedną linię kolejową. Kolejka kursuje sezonowo od połowy marca do połowy listopada. W okresie zimowym ze względu na trudne warunki atmosferyczne pociągi nie wyruszają w trasę. Rozkład jazdy przewiduje 6 par pociągów, kursujących przez wszystkie dni tygodnia w godzinnym takcie. Pierwszy kurs z dolnej stacji jest o godz. 9:25,  ostatni ze stacji górnej o 17:45.

Przewoźnik zaznacza jednak, że jeśli w danym dniu będą wyjątkowo złe warunki atmosferyczne, to rozkład jazdy zostanie ograniczony jedynie do jednego kursu.

Kolejowa atrakcja turystyczna Ticino nie należy niestety do tanich. Bilet na przejazd w pełnej relacji tam i z powrotem kosztuje 68 CHF (296 zł).

Przewoźnik uznaje międzynarodowe bilety Interrail, które w tym przypadku dają ulgę w wysokości 50% na zakup właściwego biletu na przejazd kolejką.