Wiosenna korekta rozkładu jazdy w 2023 r. zakłada nieznaczne zmiany na mapie inwestycji realizowanych na liniach kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie.
W dalszym ciągu będą prowadzone prace na linii kolejowej do Tarnowskich Gór oraz w stacji Oświęcim. W maju 2023 r. jest planowane zakończenie najbardziej uciążliwego etapu przebudowy stacji Czechowice-Dziedzice, co pozwoli na znaczne skrócenie czasu jazdy i przywrócenie liczby połączeń sprzed utrudnień.Na podstawie przesłanych wniosków pasażerów przewoźnik wprowadził modyfikacje w siatce postojów pociągów przyspieszonych, a także dokonano przebudowy oferty w relacji Gliwice – Bytom.
Dokładne godziny odjazdów oraz terminy kursowania pociągów dostępne są w Liniowym Rozkładzie Jazdy publikowanym na stronie internetowej Kolei Śląskich oraz w internetowych wyszukiwarkach połączeń i na plakatach sporządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dostępnych m.in. na dworcach kolejowych i peronach). Liniowy Rozkład Jazdy będący oficjalnym rozkładem jazdy Kolei Śląskich zawiera pełne tabele rozkładowe poszczególnych linii na cały tzw. okres zamknięciowy. – dodaje Zaremba.
Zmiany na poszczególnych liniach
S1 Gliwice – Katowice – Częstochowa
W ramach marcowej korekty rozkładu jazdy zostaną wyróżnione dwa okresy, w których ruch pociągów będzie prowadzony wahadłowo na wybranych odcinkach, a tym samym rozkład jazdy niektórych pociągów będzie wariantowany. Od 11 kwietnia do 6 maja 2023 r. potrwają prace związane
z przebudową układu drogowego i infrastruktury pasażerskiej wymagające wprowadzenia jednotorowej organizacji ruchu na odcinku Dąbrowa Górnicza – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Od 7 maja do 10 czerwca 2023 r. ograniczenia przepustowości będą wprowadzone na odcinku Chorzów Batory – Ruda Chebzie.
Na podstawie wniosków podróżnych wprowadziliśmy dodatkowy postój pociągu 40107 na przystanku Żarki-letnisko. – uzupełnia Zaremba.
S18 Bytom – Gliwice
We współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią zmodyfikowano założenia do rozkładu jazdy.
Pociągi będą kursować w bardziej równomiernych odstępach. Oferta rozkładu jazdy została dostosowana do pasażerów pracujących lub uczących się w rejonie śródmieścia Gliwic i Bytomia – wyjaśnia Zaremba.
W dni wolne godziny kursowania pociągów będą umożliwiały jeszcze lepsze przesiadki na pociągi dalekobieżne. Pociągi będą odjeżdżać z Bytomia z peronu tymczasowego. Wejście na peron będzie możliwe z dwóch stron – od ulicy Zabrzańskiej oraz od dworca autobusowego. Zostanie zamknięty tunel pod halą peronową, przejście pomiędzy obiema stronami miasta będzie możliwe poprzez tymczasowe przejście w poziomie szyn.
S31 Katowice – Mysłowice – Oświęcim
Podobnie jak w ostatnich miesiącach, będzie kontynuowana modernizacja stacji Oświęcim wymagająca tymczasowych przerw w ruchu pociągów i wprowadzenia autobusowej komunikacji zastępczej. Utrudnienia będą obowiązywać w dni wolne, z wyjątkiem okresów świątecznych, a także
w dni robocze od 8 do 19 maja 2023 r. Utrudnienia będą obowiązywały w godzinach 9:00-17:00.
S4 Katowice – Tychy Lodowisko
S41 Tychy Lodowisko – Częstochowa
Rozkład jazdy wybranych pociągów kursujących na odcinku Katowice – Tychy Lodowisko będzie wariantowany w okresie prowadzenia prac w rejonie Dąbrowy Górniczej i Czechowic-Dziedzic.
S5 Katowice – Bielsko-Biała Główna – Zwardoń
S51 Katowice – Żywiec – Zakopane
Od 15 maja 2023 r. zostanie udrożniony przejazd po standardowej trasie pomiędzy Goczałkowicami a Czechowicami-Dziedzicami, co przełoży się na znaczne, ok. 20-minutowe skrócenie czasu podróży. Przywrócenie docelowej organizacji ruchu pociągów umożliwi uruchomienie dodatkowego pociągu przyspieszonego relacji Katowice – Żywiec odjeżdżającego po godzinie 17:00, a także przywrócenie jednej popołudniowej pary pociągów na odcinku Żywiec – Zwardoń. Również od 15 maja 2023 r. wszystkie pociągi przyspieszone kursujące w dni robocze będą zatrzymywały się na przystanku Łodygowice Górne.
W dalszym ciągu przystanek Goczałkowice-Zdrój nie będzie obsługiwany. Pociąg „Sprinter Ornak” nie będzie kursować w trakcie obowiązywania wiosennej korekty rozkładu jazdy. – precyzuje Zaremba.
S5 Katowice – Bielsko-Biała Główna – Zwardoń
S6 Katowice – Wisła Głębce
S61 Katowice – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn
W wybrane dni robocze w godzinach wieczornych i nocnych w rejonie modernizowanego węzła kolejowego wokół stacji Czechowice-Dziedzice będą realizowane przerwy w ruchu pociągów wymagające zorganizowania zastępczej komunikacji autobusowej. Największy zakres ograniczeń został zaplanowany na termin 14 – 16 marca 2023 r., kiedy ruch zostanie wstrzymany od godz. 20:00, a utrudnienia obejmą pociągi relacji S5 na odcinku Pszczyna – Bielsko-Biała Główna i S61 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Chybie. Dodatkowo w dniach 15 – 16 marca 2023 r. autobusami zostanie zastąpiona ostatnia para pociągów do i z Wisły.
Za każdy z odwołanych pociągów zostaną uruchomione dwa rodzaje autobusów – ekspresowych oraz pośrednich – tłumaczy rzecznik KŚ.
S7 Katowice – Rybnik – Racibórz
S71 Katowice – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki
Remont kładki w stacji Leszczyny będzie wymagać ograniczenia mijania się pociągów, a tym samym zmiany rozkładu jazdy niektórych pociągów. W soboty 20 i 27 maja 2023 r. ostatni pociąg do Raciborza będzie realizowany autobusem komunikacji zastępczej kursującym na odcinku Nędza – Racibórz.
S72 Rybnik – Pszczyna
S75 Żywiec – Bielsko-Biała – Chybie – Rybnik
W celu uzupełnienia oferty w dni wolne na odcinku Rybnik – Pszczyna pociąg Sprinter Salmopol zostanie skierowany na trasę przez Pszczynę. Tym samym od 15 maja 2023 r. relacja S75 zostanie wygaszona – mówi Zaremba
S8 Katowice – Tarnowskie Góry – Lubliniec
Organizacja ruchu komunikacji zastępczej na modernizowanym odcinku Katowice – Tarnowskie Góry pozostanie bez większych zmian. W celu poprawy punktualności dokonaliśmy rewizji czasu przejazdu wszystkich autobusów, co wymagało przesunięć rozkładu jazdy.
Do każdego pociągu zostaną uruchomione dwie linie komunikacji zastępczej – ekspresowa (S8) zapewniająca bezpośredni przejazd pomiędzy Katowicami a Tarnowskimi Górami oraz zwykła (S80) obsługująca rejony wszystkich dotychczasowych przystanków kolejowych z wyjątkiem Chorzowa Batorego oraz Katowic Załęża.
Ponadto we współpracy z Zarządem Transportu Metropolitalnego zapewnimy wzajemne honorowanie biletów okresowych w autobusach Kolei Śląskich linii ekspresowej S8, linii zwykłej S80 oraz na liniach M3 i T-20 organizowanych przez ZTM. – kończy rzecznik KŚ.