Szczegóły rozkładu PKP Intercity dla województw świętokrzyskiego oraz lubelskiego

Szczegóły rozkładu PKP Intercity dla województw świętokrzyskiego oraz lubelskiego

Więcej pociągów z Lublina do Warszawy, Kielc i Radomia, krótsze podróże do Wrocławia, Chełm z nowym połączeniem do Poznania – to najważniejsze nowości dla województwa lubelskiego i świętokrzyskiego w nowym rocznym rozkładzie PKP Intercity.

W nowym rozkładzie mieszkańcy Lublina będą mieli do dyspozycji już 19 pociągów PKP Intercity, czyli o 4 więcej niż w obecnym rozkładzie. Znacząco podniesie się standard podróżowania, ponieważ większość połączeń z i do Lublina (11 z 19) będzie w kategorii InterCity (IC). Więcej par pociągów będzie kursować do Warszawy (12 zamiast 9 jak dotychczas), zwiększy się także liczba połączeń z Lublina do Kielc i Radomia (z 4 do 5).

Lepsze skomunikowanie Lublina

Dzięki pociągowi TLK Górski wraca bezpośrednie połączenie Lublina ze Szczecinem trasą przez Warszawę i Poznań.

W nowym rozkładzie PKP intercity zaplanowało także jeszcze jedno nowe połączenie Lubelszczyzny z województwem zachodniopomorskim, którego start kursowania jest czasowo zawieszony ze względu na uwarunkowania związane z epidemią. Decyzja o dacie jego uruchomienia zostanie podjęta na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz. Pociąg TLK Wyczółkowski z Lublina do Świnoujścia zapewni także możliwość dojazdu do Kielc, Wrocławia, Zielonej Góry i Częstochowy.

Przez tę ostatnią zacznie także jeździć IC Morcinek relacji Lublin – Wrocław, więc stolica Lubelszczyzny zyska dwa bezpośrednie połączenia z Kielcami i Częstochową. Skierowanie pociągów TLK Wyczółkowski i IC Morcinek najkrótszą trasą przez Kielce i Częstochowę sprawi, że czas przejazdu między Lublinem a Wrocławiem skróci się o około 75 minut. Najszybszy skład pokona tę trasę w mniej niż 6 godzin. Skład IC Morcinek poprowadzi dodatkowo grupę wagonów z i do Bielska-Białej, dzięki czemu zapewnione zostanie bezpośrednie połączenie Lublina z Podbeskidziem.

Chełm z połączeniem do Poznania

Uruchomiony zostanie nowy pociąg IC Lubuszanin relacji Chełm – Zielona Góra z grupą wagonów bezpośrednich do Gorzowa Wielkopolskiego. Zapewni on bezpośrednie połączenie Chełma z Poznaniem.

Na tory wraca bezpośrednie połączenie Lublina z Kołobrzegiem zapewni je TLK Zamoyski z Hrubieszowa, który będzie kursował w wydłużonej relacji do Kołobrzegu.

Zmieni się trasa łączącego Lublin z Wrocławiem składu IC Hetman, który zacznie jeździć przez Katowice, co zapewni codzienne połączenie Zamościa, Biłgoraja i Hrubieszowa z Górnym Śląskiem. Dzięki wykorzystaniu pierwszych efektów dobiegającej końca modernizacji linii E30 skróci się także czas przejazdu z tych miast do Wrocławia. Po zakończeniu remontu na linii nr 30 o około 20 minut krótsze staną się również podróże między Lublinem a Siedlcami. Najszybszy pociąg pokona tę trasę w ciągu godziny i 35 minut.

Więcej pociągów przez Kielce

Z 10 do 12 zwiększy się liczba par pociągów kursujących przez Kielce. IC Karłowicz relacji Warszawa – Zakopane to nowe połączenie, które w sezonie zimowym i wakacyjnym umożliwi mieszkańcom Kielc, Jędrzejowa i Skarżyska-Kamiennej dojazd do Zakopanego, Krakowa, Radomia i stolicy. Między Kielcami a Warszawą będzie kursować już 7 par pociągów, a nie 6 jak dotychczas.

W nowym rozkładzie PKP intercity zaplanowało także jeszcze jedno nowe połączenie, którego start kursowania jest czasowo zawieszony ze względu na uwarunkowania związane z epidemią.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

Obowiązujący od 13 grudnia 2020 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Trwają prace na linii nr 8 na odcinku Radom – Warka, co wymusza dalszą przerwę w ruchu na tej trasie. Pociągi do Warszawy nadal będą kursować trasami objazdowymi przez Dęblin lub Idzikowice.

Kontynuowana będzie modernizacja linii nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew, co wymusza zastąpienie pociągów zastępczą komunikacją autobusową.