Szczegóły rozkładu jazdy  PKP Intercity dla Pomorza oraz Warmii i Mazur

Szczegóły rozkładu jazdy  PKP Intercity dla Pomorza oraz Warmii i Mazur

Krótsze podróże do Warszawy, Krakowa i Wrocławia, więcej pociągów do stolicy oraz wyższy standard podróżowania to najważniejsze nowości dla województwa pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego w nowym rocznym rozkładzie PKP Intercity, który wejdzie w życie w niedzielę 13 grudnia 2020 roku.

Nowy rozkład jazdy przynosi skrócenie czasu podróży pociągami Express InterCity Premium do Warszawy. Pociągi Pendolino, obsługujące połączenia kategorii EIP, pokonają tę trasę w 20 minut krócej. Poza pociągami EIP zapewniona zostanie także odpowiednia cykliczność kursowania składów ekonomicznych – kategorii IC i TLK. Najszybsze z nich pokonają trasę między stolicą a Gdańskiem w niecałe 3,5 godziny.

Nowe połączenia

Kursujący do tej pory na trasie Przemyśl – Warszawa pociąg TLK Lubomirski będzie teraz jeździć w wydłużonej relacji do Gdyni, a w piątki i szczyty przewozowe dodatkowo do Kołobrzegu, a z Kołobrzegu w soboty. Skład ten zastąpi obecne połączenie TLK Wybrzeże relacji Warszawa – Gdynia. Nowy rozkład przyniesie nowe możliwości dojazdu do Krakowa, do którego wydłużone dotychczasowe relacje będą mieć pociągi IC Piast i TLK Artus.

Podniesie się standard podróżowania po północnej Polsce – na trasie Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn pasażerowie będą podróżować jedynie nowoczesnymi pociągami: IC Stańczyk, IC Gryf, IC Rybak, IC Żuławy i IC Albatros. Wszystkie z nich będą obsługiwane składami ze zmodernizowanymi wagonami, co jest efektem realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity.

Tak samo będzie na trasie Olsztyn – Poznań – wszystkie pociągi łączące obydwa miasta będą w kategorii IC: IC Drwęca, IC Mamry, IC Ukiel, IC Jeziorak. Wydłuży się relacja ostatniego z nich, dzięki czemu Olsztyn uzyska nowe połączenie z Wrocławiem.

Nowy pociąg IC Niegocin zapewni połączenie Trójmiasta z Giżyckiem na czas modernizacji linii kolejowej nr 38. Od czerwca 2021 r. pociąg TLK Biebrza pojedzie w wydłużonej relacji Gdynia – Warszawa przez Bielsk Podlaski, Hajnówkę, Czeremchę i Siemiatycze, zapewniając tym samym komunikację Trójmiasta z Podlasiem.

Skład IC Szyndzielnia z Bielska Białej pojedzie w wydłużonej relacji do Ustki, dzięki czemu jej mieszkańcy zyskają możliwość całorocznego dojazdu m.in. do Koszalina, Poznania, Opola i Wrocławia.

Nową trasę przez stolicę województwa dolnośląskiego otrzyma skład IC Gwarek relacji Słupsk – Katowice. W wakacje grupa wagonów dołączana do pociągu TLK Ustronie połączy Ustkę z Warszawą i Krakowem. Od września 2021 r. planowane jest uruchomienie w szczytach przewozowych składu TLK Słupia relacji Łódź – Warszawa – Trójmiasto – Kołobrzeg, który ułatwi dojazd na Pomorze Środkowe.

Zmiany w kursowaniu

Pociąg TLK Rozewie z Gdyni prowadzić będzie codzienną grupę wagonów do Polanicy Zdroju, natomiast grupa wagonów dotychczas kursująca do Żyliny kursować będzie w skróconej relacji do Bielska-Białej, a w sezonie turystycznym do Zwardonia. Grupa wagonów do Jeleniej Góry również będzie kursować jedynie w zimowym i letnim sezonie turystycznym. Ze względu na ograniczone zainteresowanie połączeniem przestanie kursować skład IC Powiśle łączący Trójmiasto z Bydgoszczą, a w zamian obsługujący to połączenie pojazd Flirt będzie obsługiwać połączenie IC Bałtyk relacji Gdynia – Poznań.

Już wkrótce kolejne nowe połączenie

W nowym rozkładzie PKP intercity zaplanowało także jeszcze jedno nowe połączenie, którego start kursowania jest czasowo zawieszony ze względu na uwarunkowania związane z epidemią. Decyzja o dacie jego uruchomienia zostanie podjęta na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz. Pociąg TLK Kormoran pojedzie w nowej relacji Polanica Zdrój – Olsztyn, zapewniając olsztynianom codzienne połączenie z Warszawą, Katowicami, Nysą i Kotliną Kłodzką.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

Obowiązujący od 13 grudnia 2020 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Prace rozpoczną się również na linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko, przez co pociągi między Olsztynem a Białymstokiem (IC Rybak, TLK Biebrza) kursować będą przez Szczytno i Pisz, a skład IC Mamry z Wrocławiadojedzie tylko do Giżycka. Kolejne zmiany czekają na pasażerów wraz z rozpoczęciem modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. Część pociągów z i do Olsztyna będzie dojeżdżać tylko do i ze stacji Warszawa Gdańska.