Strabag przedstawił zaawansowanie prac na budowie kolejowych mostów w Krakowie

Strabag przedstawił zaawansowanie prac na budowie kolejowych mostów w Krakowie

W ramach realizowanego kontraktu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” Strabag realizuje kolejne przeprawy mostowe.

Łukowa konstrukcja, którą można już podziwiać na moście M2, to unikalne w skali Polski oraz Europy rozwiązanie inżynierskie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Łuki sieciowe „network arch” zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym.

Aktualnie trwają prace przy budowie obiektów M1 i M3. Na obiekcie M1, który jest środkowym mostem, po którym biegną dwa tory kolejowe zaawansowanie prac wynosi 50 %. W czerwcu betonowana będzie płyta przęsła nurtowego. Na sierpień zaplanowany jest montaż elementu domykającego konstrukcję łuku przęsła nurtowego, a jesienią do konstrukcji podpinane będą wieszaki. Do końca 2021 r., po wykonaniu nawierzchni kolejowej wykonywany będzie ostateczny naciąg wieszaków.

Na obiekcie M3, po którym obok toru kolejowego poprowadzona jest też kładka pieszo-rowerowa, a zaawansowanie prac wynosi 25 %. W drugiej połowie czerwca montowane będą kratownice pod ustrój niosący mostu. Betonowanie płyty ustroju nośnego przęsła nurtowego zaplanowano na okres wakacyjny. W czwartym kwartale 2021 r. będą prowadzone prace przy montażu wieszaków, tak by przełomie 2021/2022 r. możliwy był ich ostateczny naciąg.

Nowymi mostami poprowadzone będą : 4 tory – 2 dla ruchu aglomeracyjnego i 2 dla dalekobieżnego oraz ciąg pieszo-rowerowy, będący ważnym elementem autostrady rowerowej łączącej centrum Krakowa z Wieliczką.