Stadler zaprezentował pojazd KISS dla Kolei Słowackich

Stadler zaprezentował pojazd KISS dla Kolei Słowackich

Na targach „Rail Business Days” w Ostrawie Stadler i słowackie przedsiębiorstwo kolejowe ŽSSK wspólnie zaprezentowały publiczności pierwszy piętrowy zespół trakcyjny KISS z napędem elektrycznym. Sześcioczłonowe pojazdy są przeznaczone do użytku na liniach regionalnych w zachodniej i środkowej Słowacji, zwłaszcza w okolicach Żyliny, Kut i Nové Zámky.

Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dziś zaprezentować w Ostrawie nasz niezawodny, bezpieczny i komfortowy piętrowy zespół trakcyjny KISS dla Słowacji. Z nowoczesnych pojazdów skorzystają w równym stopniu zarówno operator kolejowy, jak i pasażerowie. Jesteśmy szczególnie dumni, że dzięki temu zamówieniu możemy budować na wspólnej historii z ŽSSK. Chcielibyśmy podziękować firmie ŽSSK za zaufanie i mamy nadzieję na kontynuację naszej udanej współpracy – powiedział podczas prezentacji pociągu Martin Halmo, szef sprzedaży na Czechy i Słowację.

Jeśli chcemy, aby ludzie przesiadali się z samochodów do pociągów, musimy zaoferować im równie wygodne i niezawodne nowoczesne pociągi – powiedział Roman Koreň, prezes i dyrektor generalny ŽSSK . Jestem zadowolony że po dostawie niezawodnych tatrzańskich pociągów ponownie współpracujemy ze Stadlerem. Wierzę, że i tym razem nasza współpraca przebiegnie bezproblemowo” – dodał.

Sześcioczłonowe członowe KISS mają 155 metrów długości i ponad 600 miejsc siedzących w 1. i 2. klasie. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość do 160 km/h. Posiadają cztery toalety, z których jedna jest przeznaczona dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM). Oprócz miejsc dla osób na wózkach inwalidzkich, wielofunkcyjne schowki oferują również dużo miejsca do przechowywania rowerów, wózków dziecięcych i bagażu.

Nowe składy posiadają klimatyzację w przedziałach pasażerskich i kabinach maszynistów. Pasażerowie korzystają z nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej (FIS) oraz WIFI. Kamery wewnątrz i na zewnątrz oraz na dachu do obserwacji pantografy zapewniają bezpieczną eksploatację kolei.

Pojazdy wyposażone są również w certyfikowany system pomiaru zużycia energii oraz precyzyjny system zliczania pasażerów. Maszyniści korzystają z nowoczesnej i ergonomicznie zaprojektowanej kabiny maszynisty.

Niestety nie ma szans aby pojazdy mogły wjechać do Polski, ponieważ zgodnie z podpisaną umową będą homologowane w Słowacji. Dodatkowo będą zasilane tylko napięciem 25 kV.

Prezentowana na czeskich targach jednostka, jest drugą wyprodukowaną dla słowackiego przewoźnika przez zakłady Stadlera w Polsce. Obecnie trwa produkcja kolejnych dwóch jednostek, która przebiega zgodnie z planem.

Planowany termin przekazania pojazdów przewoźnikowi to koniec listopada 2023 r.