Stadler z umową na dostawę do 54 pojazdów FLIRT dla LTG Link

Stadler z umową na dostawę do 54 pojazdów FLIRT dla LTG Link

LTG Link i firma Stadler podpisały umowę na dostawę floty nowoczesnych pojazdów FLIRT. Jest to pierwsze zamówienie Stadlera na Litwie i ważny sukces sprzedażowy w regionie. Dostarczając pojazdy z napędem elektrycznym i elektryczno-bateryjnym, Stadler wspiera Litwę na drodze ku zrównoważonej mobilności.  

LTG LINK nabędzie 15 zespołów trakcyjnych typu FLIRT (zakres obowiązkowy). Planuje również realizację opcji i dodatkowy zakup nawet 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT w wersji Intercity, 15 zespołów trakcyjnych FLIRT elektryczno-bateryjnych o zasięgu 100 km i 11 elektryczno-bateryjnych o zasięgu 70 km. W pierwszej transzy Stadler dostarczy 9 elektrycznych pojazdów FLIRT w wersji Intercity oraz 6 o napędzie elektryczno-bateryjnym przeznaczonych do eksploatacji na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Ponadto firma będzie świadczyć wsparcie techniczne i dostarczać części zamienne przez 10 lat od momentu dostarczenia ostatniego pojazdu. Pojazdy dla LTG Link zostaną zbudowane w siedleckim zakładzie Stadler Polska.

Stadler sprzedał już ponad 2500 pociągów typu FLIRT na całym świecie – jest to sprawdzony, niezawodny i komfortowy model pojazdu oparty na modułowej, lekkiej konstrukcji, dostępny w wielu wersjach napędu, odpowiadający oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów i przyjazny dla środowiska. Bardzo się cieszę, że nasze pojazdy będą mogły wkrótce wozić także pasażerów na Litwie. Jestem przekonany, że Litwini pokochają pociągi FLIRT i będą nimi podróżować z przyjemnością” – powiedział Peter Spuhler, przewodniczący Rady Nadzorczej Grupy Stadler.

Dokładamy starań każdego dnia, aby coraz więcej osób przesiadało się na ekologiczne środki transportu. Dziś możemy z dużą pewnością stwierdzić, że nowe pociągi w istotnym stopniu przyczynią się do realizacji naszych założeń w zakresie zrównoważonej mobilności. To będzie ogromny skok jakości i wrażeń z podróży pociągiem dla wszystkich podróżnych. Wkrótce rozpoczną się prace projektowe nad pociągami dostosowanymi specjalnie do warunków litewskich. Po raz pierwszy w Europie zostaną wyprodukowane pociągi o napędzie bateryjnym przeznaczone do eksploatacji w surowych warunkach klimatycznych na kolei szerokotorowej. A razem z dostawcą, który wygrał przetarg, zagwarantujemy ich wieloletnią efektywną eksploatację,” mówi Linas Baužys, dyrektor generalny przewoźnika pasażerskiego LTG Link.

 Nowy poziom komfortu

 Projektując pociągi dla LTG Link inżynierowie Stadlera położyli duży nacisk na komfort podróżowania i nowoczesny design pojazdów. Wygodne fotele w przedziałach pasażerskich, przyjazna aranżacja wnętrz oraz bistro zapewnią wysoki komfort nawet podczas podróży na długich dystansach.

W pełni elektryczny model Intercity

 Dziewięć elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT w wersji Intercity to pojazdy pięcioczłonowe o długości 93 m. Zabiorą na pokład do 200 pasażerów na miejscach siedzących, w tym 16 osób w pierwszej klasie. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewozu od 14 do 30 rowerów, w zależności od pory roku i zapotrzebowania na danej trasie. Do dyspozycji będzie także obszerna przestrzeń do przewozu bagaży i toaleta. Pociągi spełnią wysokie wymagania każdego rodzaju podróżnych – zarówno rodzin z dziećmi, które będą mogły odpocząć podczas podróży, jak również pasażerów biznesowych, dla których przygotowano miejsca w oddzielonej części pociągu w celu zapewnienia komfortowych warunków do pracy i umożliwienia prowadzenia rozmów biznesowych. Na pokładzie pojazdów przewidziano także bistro, w którym pasażerowie będą mogli zamówić posiłek.

Zrównoważona mobilność na liniach niezelektryfikowanych

 Sześć elektryczno-bateryjnych zespołów trakcyjnych typu FLIRT o długości ponad 65 m będzie zbudowanych z trzech członów pasażerskich i specjalnego wagonu, w którym ulokowane zostaną baterie trakcyjne (tzw. Power Pack). Każdy z pojazdów będzie mógł zabrać na pokład do 128 pasażerów na miejscach siedzących
i od 6 do 30 rowerów w zależności od pory roku i zapotrzebowania na danej trasie. Na pokładzie znajdzie się toaleta, a także automaty, w których pasażerowie będą mogli zakupić przekąski. Pojazdy zastąpią eksploatowane obecnie na odcinkach niezelektryfikowanych pociągi spalinowe. Zaprojektowano je w taki sposób, aby mogły pokonywać najbardziej wymagające trasy litewskiej infrastruktury kolejowej bez zasilania z sieci trakcyjnej, dzięki czemu przejazd na liniach niezelektryfikowanych będzie się odbywał całkowicie bezemisyjnie.

Oba typy pojazdów są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – są całkowicie bezstopniowe, co pozwala bezproblemowo poruszać się po pokładzie. Zostaną wyposażone w windy ułatwiające wchodzenie na pokład z najniższych peronów pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich oraz odpowiednio dostosowane toalety. Optymalna liczba drzwi do pojazdów (5 w pojeździe EMU i 3 w BEMU) zapewni sprawną wymianę pasażerów poprawiając jednoczenie komfort akustyczny w pociągach.

Zdobyte zamówienie od LTG Link to kolejny etap pasma sukcesów Stadlera w krajach bałtyckich. Już w latach 2012 i 2014 Stadler dostarczył estońskiemu operatorowi Elron 38 zespołów trakcyjnych FLIRT.