Stadler sprzedał już 2500 sztuk pojazdu FLIRT

Stadler sprzedał już 2500 sztuk pojazdu FLIRT

Stadler ma ważny powód do świętowania, firma sprzedała już 2500 modeli FLIRT. Po 20 latach od pierwszego zamówienia Stadler sprzedał we Włoszech zespół trakcyjny FLIRT po raz 2500. Ten model jest międzynarodowym bestsellerem – nieustannie zachwyca klientów swoją innowacyjną konstrukcją, wysoką jakością oraz niezrównanymi osiągami. FLIRT kursuje już w 21 krajach, od koła podbiegunowego po Afrykę Północną.

Stadler osiągnął znaczący kamień milowy: dzięki zamówieniu czterech dodatkowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla włoskiego regionu Doliny Aosty sprzedaż zespołów trakcyjnych z cieszącej się ogromną popularnością rodziny FLIRT wzrosła do 2500. FLIRT to skrót od słów Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug, które oznaczają „szybkie, lekkie, innowacyjne pociągi dalekobieżne i regionalne”. Model jest obecnie jednym z najpopularniejszych rozwiązań dla nowoczesnych kolei.

Pierwsze pociągi FLIRT były czteroczonowymi pojazdami przegubowymi z wózkami napędowymi na obu końcach pociągu oraz z wózkami wspólnymi (Jacobsa) pomiędzy członami. Podobnie jak w przypadku poprzednika – innowacyjnego szynobusu przegubowego GTW – urządzenia napędowe pojazdów FLIRT zabudowane zostały w maszynowniach. Dzięki temu zapewniono przestrzenne, niskopodłogowe wnętrze na całej długości pociągu i wyznaczono nowe standardy na rynku regionalnych zespołów trakcyjnych. To innowacyjne rozwiązanie zostało wykorzystane po raz pierwszy w modelu FLIRT S-Bahn dla Szwajcarskich Kolei Federalnych SBB.

W ciągu ostatnich 20 lat model FLIRT był nieustannie ulepszany i wyposażany w nowe rozwiązania napędowe. Oprócz napędu elektrycznego obecnie dostępne są również napęd zasilany wodorem, bateryjny oraz spalinowy, a także rozwiązania hybrydowe łączące kilka z tych technologii. Ostatnia innowacja obejmuje możliwość digitalizacji modelu FLIRT za pośrednictwem własnych rozwiązań Stadlera z obszaru sterowania ruchem kolejowym. Na przestrzeni ostatnich kilku dziesięcioleci FLIRT stał się ważnym katalizatorem sukcesu firmy Stadler.

Pierwsze kursujące pociągi FLIRT robiły naprawdę duże wrażenie. Fakt, że wielu najważniejszych producentów pojazdów kolejowych tworzyło imitacje tego modelu, był jedynie potwierdzeniem sukcesu firmy Stadler, a dodatkowo impulsem do opracowywania kolejnych innowacyjnych rozwiązań. Ten sukces nie byłby możliwy bez zaangażowanego zespołu. Kontynuujemy prace nad dalszym rozwojem i usprawnieniem pojazdu. Sprzedaż 2500 pociągów FLIRT to znaczące osiągnięcie dla firmy Stadler oraz potwierdzenie doskonałej jakości i osiągów naszych pojazdów. Jesteśmy dumni z tego, że FLIRT został doceniony przez przewoźników kolejowych i pasażerów na całym świecie oraz że przyczynia się do usprawniania i uatrakcyjniania pasażerskich przewozów kolejowych” – mówi Peter Spuhler, przewodniczący rady nadzorczej Grupy Stadler.

Ze Szwajcarii w świat

Historia sukcesu pojazdu FLIRT rozpoczęła się od pierwszego zamówienia złożonego przez Federalne Koleje Szwajcarskie (SBB) w roku 2002. Stadler wygrał przetarg i podpisał umowę na dostawę dwunastu pociągów FLIRT dla Stadtbahn Zug i kolejnych trzydziestu dla Basel S-Bahn. Po około dwóch latach składy zostały oddane do użytku i z miejsca zyskały dużą popularność wśród pasażerów Stadtbahn Zug.

FLIRT podbił rynek szwajcarski i został także bardzo dobrze przyjęty na arenie międzynarodowej. Zwłaszcza rynek norweski stał się jednym z najważniejszych miejsc sprzedaży tych pociągów. Norweskie koleje NSB zamówiły 150 pojazdów FLIRT, które kursują na podmiejskich liniach wokół Oslo i na trasach dalekobieżnych. Na trasach obsługiwanych przez pociągi FLIRT liczba pasażerów zwiększyła się nawet o 20 procent bez zmian w rozkładzie jazdy. Obecnie co sekundę do pociągu marki Stadler wsiada jeden norweski pasażer. W marcu tego roku państwowa spółka Norske tog podpisała z firmą Stadler kolejną umowę na dostawy nawet 100 pociągów FLIRT. Największa poza Szwajcarią flota FLIRT kursuje obecnie na niemieckich torach kolejowych – ponad 500 pojazdów obsługiwanych jest przez różnych przewoźników regionalnych i międzymiastowych. Na polskim rynku sprzedano 127 jednostek FLIRT, które kursują na trasach dalekobieżnych i regionalnych w barwach PKP Intercity, Kolei Mazowieckich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kolei Śląskich.

Modułowa konstrukcja przepisem na sukces

FLIRT łączy w sobie inteligentną, innowacyjną konstrukcję z niezawodną technologią. Dzięki wykorzystaniu modułowego rozwiązania opracowanego i przetestowanego przez firmę Stadler, pojazdy są również niezwykle wszechstronne. Układ napędowy, elementy przyspieszenia i hamowania, ergonomiczne udogodnienia, komfortowe wnętrze i modułowa budowa sprawiają, że pociągi FLIRT to efektywna odpowiedź na rozwój urbanizacyjny i coraz większą konkurencję na rynku usług transportowych.

Różnorodne opcje napędu

W roku 2015 region Doliny Aosty zamówił pierwsze pociągi FLIRT z napędem hybrydowym. Dzisiaj model oferuje całą gamę różnorodnych układów napędowych, które odpowiadają na potrzeby każdego klienta, są efektywne energetycznie i jednocześnie przyjazne dla środowiska.

Oprócz modeli wyposażonych w napęd w pełni elektryczny, Diesla lub mieszany, Stadler produkuje również pociągi FLIRT z napędami alternatywnymi, np. zasilane akumulatorem lub wodorem. Producent dostarcza 55 zasilanych akumulatorowo pociągów FLIRT Akku niemieckiej firmie Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) i 58 niemieckiemu DB Regio. Na potrzeby amerykańskiego przewoźnika San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) skonstruowany został pierwszy FLIRT zasilany wodorem. Model FLIRT Akku zasilany akumulatorowo pobił rekord w kategorii najdłuższej podróży pociągiem w trybie wyłącznie akumulatorowym.