Stadler i ELP przedstawili lokomotywę EURO9000

Stadler i ELP przedstawili lokomotywę EURO9000

Na targach InnoTrans 2022 Stadler pierwszy raz pokazał publiczności nową sześcioosiową lokomotywę hybrydową EURO9000.

Lokomotywy te są zgodne z TSI i mogą pracować pod wszystkimi systemami napięcia stosowanymi w Europie (15 kV + 25 kV AC i 1,5 kV + 3 kV DC). Pojazdy są przeznaczone do eksploatacji na najważniejszych europejskich korytarzach transportu kolejowego i są standardowo wyposażone w ETCS oraz zdalne sterowanie radiowe. Modułowa konstrukcja lokomotywy umożliwia jednoczesne zamontowanie do trzech różnych układów napędowych: elektrycznego, spalinowego z dwoma oszczędnymi silnikami po 950 kW i bateryjnego, umożliwiającego przyjazną dla środowiska eksploatację na trasach niezelektryfikowanych. Dzięki zakresowi mocy do 9 MW i ogromnej sile pociągowej do 500 kN w wielu przypadkach możliwe będzie zastosowanie tylko jednej lokomotywy tam, gdzie dzisiaj wymagane są dwie.

W maju 2019 European Loc Pool (ELP) zamówił w firmie Stadler 30 elektrycznych lokomotyw typu EURO9000. Jest to część umowy ramowej między Stadlerem i ELP obejmującej min. 100 pojazdów.

ELP będzie je wynajmowała przewoźnikom towarowym z różnych krajów. Wystawiana na InnoTrans lokomotywa będzie użytkowana przez operatora Rail Force One z Holandii, który jako pierwszy zamówił model EURO9000.

 

Fot: Stadler