Stadler dostarczy 22 pociągi FLIRT na Półwysep Iberyjski

Stadler dostarczy 22 pociągi FLIRT na Półwysep Iberyjski

Portugalska spółka kolejowa Comboios de Portugal (CP) i Stadler podpisały kontrakt na produkcję i dostawę 22 pociągów regionalnych typu FLIRT. Wartość zamówienia to około 158 mln euro.

Portugalskie państwowe przedsiębiorstwo kolejowe Comboios de Portucal  i Stadler podpisały umowę na dostawę łącznie 22 pociągów w celu odnowienia regionalnej floty pociągów CP. Kontrakt obejmuje wykonanie i dostawę dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMU) i dwunastu dwutrakcyjnych zespołów trakcyjnych (BMU) typu FLIRT. Łączna wartość zamówienia wynosząca 158 mln euro obejmuje nie tylko dostawę pojazdów, ale także usługi serwisowe przez co najmniej cztery lata oraz usługi szkoleniowe.

Stadler po raz pierwszy produkuje FLIRT-a do obsługi pasażerów na iberyjskim torze o rozstawie szyn 1668 mm.

Dwanaście dwutakcyjnych FLIRT-ów  będzie wyposażonych w dodatkowy moduł napędowy, który obejmuje napęd spalinowo-elektryczny. Umożliwi to jazdę po liniach niezelektryfikowanych. Dzięki modułowej konstrukcji pojazdu, możliwa jest w przyszłości przebudowa z napędu dwutrakcyjnego na elektryczny lub wymiana generatorów diesla na baterie, w zależności od potrzeb operatora kolejowego. Ponadto 95 procent użytego materiału nadaje się do recyklingu.

– Jesteśmy dumni, że FLIRT został wybrany do odnowienia regionalnej floty pociągów. Jestem przekonany, że portugalscy pasażerowie docenią innowacyjny i nowoczesny FLIRT – co już robią miliony ludzi m.in. w Szwajcarii, Niemczech i Holandii. Rynek portugalski jest dla Stadlera niezwykle ważny. Cieszymy się, że możemy przyczynić się do modernizacji portugalskiego przemysłu kolejowego – powiedział Ansgar Brockmeyer, dyrektor sprzedaży w Stadler.

Trójczłonowe składy FLIRT dla Comboios de Portucal będą mogły pomieścić 375 pasażerów, w tym 214 na miejscach siedzących. Pociągi te mogą osiągać maksymalną prędkość 160 lub 140 kilometrów na godzinę, w zależności od używanego źródła zasilania. Stadler zwrócił szczególną uwagę na optymalizację dostępności pojazdów, umożliwiając dostęp bez schodków z peronów o różnej wysokości dla wszystkich pasażerów – również dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Pociągi mają również obszary zarezerwowane dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów.