Spółka CPK złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną tunelu KDP

Spółka CPK złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną tunelu KDP

Prace przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wchodzą w kolejną fazę – spółka CPK złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną. To jeden z ostatnich elementów przygotowania do budowy, która ma ruszyć w pierwszej połowie 2023 roku. Tunel jest elementem tzw. igreka, czyli trasy łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem.

Prace nad projektem budowlanym tunelu KDP trwają od listopada 2021 roku. Wtedy spółka CPK podpisała umowę z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Projekt jest na ukończeniu, a inwestor, czyli spółka Centralny Port Komunikacyjny, czeka na wydanie decyzji lokalizacyjnej, aby złożyć wnioski o pozwolenie na budowę. Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych jest planowane na pierwszą połowę przyszłego roku.

 – Ten tunel to ważny element infrastruktury transportowej w Łodzi, ale nie tylko. To również łącznik na tzw. igreku, czyli przygotowywanej linii dużych prędkości między Warszawą i Łodzią a Poznaniem i Wrocławiem. To kluczowy element Programu CPK w Polsce, dzięki któremu podróże koleją staną się łatwiejsze, szybsze i wygodniejsze. W bezpośrednim zasięgu inwestycji kolejowych CPK znajdzie się ok. 24 mln Polaków – mówi Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK.

Tunel o długości ponad 4 kilometrów będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jego początek jest zaplanowany na stacji Łódź Fabryczna, a wyjście na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14.

– Dzisiaj możemy powiedzieć, że wbicie pierwszej łopaty pod budowę tunelu jest już „o krok”. Mam nadzieję, że za niespełna rok spotkamy się z tej okazji na placu budowy. Tunel dalekobieżny w Łodzi to obecnie najbardziej zaawansowany projekt w ramach CPK. To też bardzo istotny element przygotowywanych przez nas licznych inwestycji kolejowych – podkreśla Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.

Drążenie tunelu zostanie przeprowadzone przy pomocy automatycznych tarcz TBM. Typ zostanie wybrany przez wykonawcę robót, który weźmie pod uwagę wymagania opisane w projekcie budowlanym, m.in. wymóg nienaruszenia położenia zwierciadła wód gruntowych i uniemożliwienia wpływu wody do wykopu, dzięki czemu zostaną zminimalizowane osiadania powierzchni gruntu. To pozytywnie wpłynie na ochronę budynków, innych obiektów i infrastruktury podziemnej, znajdujących się w strefie wpływu obiektu.

W projekcie przewidziano obudowę tunelu wykonaną z prefabrykowanych, żelbetowych pierścieni  o grubości 55 cm. Wewnętrzna średnica projektowanego tunelu wyniesie 12,60 m, a zewnętrzna 13,70 m. Projektowane zagłębienie tunelu będzie zmieniało się wzdłuż jego trasy. W najpłytszym miejscu, na wyjściu z szybu startowego, wierzch obudowy tunelu będzie wynosił 10,60 m poniżej terenu, a w najgłębszym 20,65 m.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z zastosowanej metody prac zespołów zintegrowanych. Dzięki niej projektanci CPK i wykonawcy wykorzystują jeden model koordynacyjny, co skutecznie wpływa na eliminowanie błędów, przyśpiesza wymianę danych i podejmowanie decyzji. Wiele wskazuje na to, że będzie to najszybciej wykonana praca projektowa dla tak złożonego i dużego zadania inwestycyjnego – mówi Sławomir Kanik, dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego w CPK.

Jak podkreśla, sukces tego przedsięwzięcia zależy od uzgodnień projektu.

– Już teraz intensywnie i efektywnie współpracujemy z zarządcami sieci, miastem Łódź i jego jednostkami, a także m.in. Urzędem Wojewódzkim, Konserwatorem Zabytków i Nadzorem Budowalnym oraz Samorządem Województwa Łódzkiego, w tym Łódzkim Domem Kultury. Mamy nadzieję, na skuteczną i szybką współpracę również z innymi podmiotami – dodaje Kanik.

Projektowany tunel CPK w Łodzi ma największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce i jest najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Wczoraj spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski dla prawie 200-kilometrowego odcinka z Łodzi do Wrocławia, a w czerwcu dla 140 km z Warszawy do Łodzi.