W przewozach towarowych lipiec 2023 r., to kolejny miesiąc spadków w zestawieniu rok do roku. Ogółem masa przewiezionych towarów wyniosła 18,7 mln ton, to o 2,2 mln ton mniej (-10,6%) niż rok wcześniej.
Praca przewozowa osiągnęła wartość prawie 5,1 mld tonokilometrów i była niższa o 0,3 mld ton (-5,5%) wobec lipca 2022 r. W odniesieniu do pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 7,1 mln pociągokilometrów spadek wyniósł 0,3 mln pociągokilometrów (-3,5%).
Wyższe wartości odnotowano tylko w przypadku średniej odległości przewozu tony ładunku, która wyniosła 271,5 km – o prawie 15 km więcej niż w analogicznym okresie w 2022 r. Jest to zarazem drugi najwyższy wynik średniej odległości przewozu 1 tony towarów uzyskany od początku tego roku jak i od 2012 r. Dotychczas najwyższą wartość (272 km) odnotowano w kwietniu 2023 r.
Lipiec w kolejowych przewozach towarów był natomiast lepszy w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Masa przewiezionych towarów była wyższa o 0,6 mln ton (+3,3%), praca przewozowa wzrosła o prawie 0,2 mld tonokilometrów (+3,4%), a praca eksploatacyjna osiągnęła wartość o prawie 0,3 mln pociągokilometrów wyższą (+3,7%) niż w czerwcu 2023 r. Nieznacznie wzrosła również (o niespełna 0,1 km) średnia odległość przewozu 1 tony towarów.
Ogółem od początku tego roku koleją przetransportowano ponad 134 mln ton ładunków, wykonano pracę przewozową w wysokości prawie 35,9 mld tonokilometrów, a pracę eksploatacyjną na poziomie prawie 49,5 mln pociagokilometrów.
W zestawieniu z okresem styczeń-lipiec 2022 r. masa przewiezionych koleją ładunków odnotowała spadek o 12 mln ton (-8,2%). W przypadku pracy przewozowej jest to nieznaczny spadek, o 0,1 mld tonokilometrów (-0,2%), a pracy eksploatacyjnej wartość niższa o 1 mln pociągokilometrów (-2%) wobec analogicznego okresu w 2022 r.
Udział przewoźników wg masy przewiezionych towarów za okres styczeń-lipiec 2023
przewoźnik | udział |
PKP Cargo | 31,85% |
DB Cargo Polska | 15,24% |
Lotos Kolej | 5,88% |
PKP LHS | 4,14% |
PUK Kolprem | 3,67% |
Freightliner PL | 3,12% |
ORLEN KolTrans | 2,25% |
CTL Logistics | 2,20% |
Pol-Miedź Trans | 2,19% |
CD Cargo Poland | 1,95% |
PCC Intermodal | 1,85% |
Udział przewoźników wg pracy przewozowej przewiezionych towarów za okres styczeń-lipiec 2023
przewoźnik | udział |
PKP Cargo | 34,37% |
Lotos Kolej | 9,26% |
DB Cargo Polska | 5,41% |
PKP LHS | 4,64% |
Freightliner PL | 3,43% |
CTL Logistics | 3,23% |
ORLEN KolTrans | 3,17% |
PCC Intermodal | 2,65% |
CD Cargo Poland | 2,28% |
Inter Cargo | 2,28% |
PUK Kolprem | 2,21% |
Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej przewiezionych towarów za okres styczeń-lipiec 2023
przewoźnik | udział |
PKP Cargo | 36,74% |
Lotos Kolej | 9,02% |
DB Cargo Polska | 6,43% |
CTL Logistics | 3,41% |
ORLEN KolTrans | 3,08% |
PCC Intermodal | 2,98% |
Freightliner PL | 2,14% |
PKP LHS | 2,13% |
T&C | 1,94% |
Alza Cargo | 1,83% |
CD Cargo Poland | 1,83% |