SNCF testuje autonomiczny pociąg

SNCF testuje autonomiczny pociąg

Dwa i pół roku po utworzeniu konsorcjum mającego na celu opracowanie prototypu autonomicznego pociągu regionalnego we Francji, SNCF i jego partnerzy Alstom, Bosch, Spirops, Thales i Railenium Technology Research Institute wprowadzają do eksploatacji swój pociąg testowy.

Na początku roku pociąg regionalny Regio 2N został zmodyfikowany i wyposażony na potrzeby prób w zakładzie Alstom w Crespin (dawniej Bombardier). Aby zebrać niezbędne dane do projektu, zainstalowano różne czujniki, kamery, radary i lidary (detekcja laserowa).

Wstępne próby na torach komercyjnych

Pierwsze próby trwały tydzień, na początku marca, między Aulnoye i Busigny oraz między Busigny i Calais (na północy Francji). Prototyp pociągu regionalnego Regio 2N jeździł po torze komercyjnym, a na pokładzie byli inżynierowie i technicy projektu.

Próby obejmowały testy systemu percepcji i rozpoznawania sygnałów zlokalizowanych wzdłuż toru oraz system geolokalizacji, zwłaszcza satelitarnegoy, który zapewnia dokładne położenie pociągu. Podczas tej pierwszej fazy prób czujniki i wyposażenie tych nowych systemów specjalnie zamontowanych w pociągu zostały aktywowane w celu obserwowania ich działania, ale nie zakłócały ruchu pociągu.

Prototyp pociągu regionalnego Regio 2N był prowadzony przez maszynistę SNCF specjalizującego się w eksploatacji w warunkach testowych.

Pod koniec tygodnia testów przeprowadzono testy w ośrodku kolejowym CEF w Petite-Forêt koło Valenciennes, aby przetestować autonomiczny system eksploatacji pociągu, który umożliwia zautomatyzowanie przyspieszania i hamowania pociągu.

Druga faza próbna mająca na celu osiągnięcie półautonomii

Od 17 do 21 maja, po testach przeprowadzonych w kolejowym centrum testowym CEF, zaplanowano drugą serię prób w celu dostrojenia systemu operacyjnego prototypu pociągu. Te nowe testy odbywają się na krajowej sieci kolejowej w Busigny (na północy Francji) i doprowadzą w nadchodzących miesiącach do półautonomicznej eksploatacji w fazie próbnej. Praca półautonomiczna umożliwia automatyzację przyspieszania i hamowania pociągu pod nadzorem maszynisty.

Próby te są kluczowym krokiem w kierunku osiągnięcia ostatecznego celu konsorcjum: osiągnięcia pełnej autonomii do 2023 r.

Próby autoryzowane przez francuski Krajowy Urząd ds. Bezpieczeństwa Kolei (EPSF) pomogą uzasadnić demonstrację bezpieczeństwa wymaganą do przyszłego zezwolenia pociągu na eksploatację.

Jako obserwator projektu, EPSF będzie w stanie ocenić zrozumienie opracowanych technologii i ich wpływ na system kolejowy, a także wszelkie ewentualne zmiany regulacyjne, które należy wprowadzić dla tego nowego rodzaju operacji.

Kwestie cyberbezpieczeństwa, które są kluczowe dla autonomicznego pociągu, były brane pod uwagę od początku projektu. Partnerzy projektu ściśle współpracują z ANSSI (Agence Nationale de la Sécurité des Systèmes d’Information), francuskim krajowym organem ds. Cyberbezpieczeństwa.

Testy prototypu na torach komercyjnych i testowych

Pociąg regionalny Regio 2N będzie używany przez następne dwa lata jako prototyp autonomicznego pociągu pasażerskiego. Skład będzie testowany na torze między Aulnoye i Busigny w czasie wakacji szkolnych.

Poza okresami badawczymi i testowymi pociąg regionalny Regio 2N, będący przedmiotem działalności SNCF Voyageurs, będzie regularnie przewoził pasażerów. Podczas tych komercyjnych podróży, w konwencjonalnym trybie jazdy, będzie rejestrować dane, które poprawią działanie algorytmów rozpoznawania sygnałów, wykrywając na przykład kolor świateł drogowych i otoczenie pociągu.

Jednocześnie prowadzone są prace laboratoryjne na symulatorach próbnych w placówkach wszystkich partnerów konsorcjum w celu dopracowania tras pociągu testowego i dalszego rozwoju zautomatyzowanego systemu.

Autonomiczny pociąg: realne korzyści w transporcie pasażerów i towarów

Automatyzacja pociągów oznacza zwiększoną przepustowość, ponieważ uruchamianie większej liczby pociągów oznacza możliwość przewożenia większej liczby pasażerów i towarów, większą płynność i regularność dzięki zharmonizowanemu przepływowi ruchu i zoptymalizowanej prędkości, co ułatwia reagowanie na nieprzewidziane okoliczności. Pociągi będą bardziej przyjazne dla środowiska dzięki zmniejszonemu zużyciu energii i przejściu z transportu drogowego na kolejowy.

Autonomia daje zatem transportowi kolejowemu nowe perspektywy: bardziej elastyczną organizację, z możliwością szybkiej zmiany liczby pociągów zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami. Korzyści te zachęcą do przejścia z transportu drogowego na kolejowy, przyczyniając się w ten sposób do bardziej przyjaznego dla środowiska środka transportu.

– Nasz projekt właśnie przeszedł znaczący kamień milowy z wielkim sukcesem. Poczyniono kolejny krok w kierunku osiągnięcia autonomii w transporcie kolejowym. Mobilizacja zespołów SNCF i naszych partnerów pozwala nam zgłębić wszystkie kwestie, zarówno ludzkie, jak i technologiczne. Dzięki naszym badaniom pracujemy i próbujemy, robimy postępy w sektorze kolejowym i przygotowujemy się do jego przyszłego rozwoju – powiedział Pierre Izard, dyrektor ds. Technologii, innowacji i projektów grupowych w Grupie SNCF.

– Próby przeprowadzone w ciągu ostatnich kilku miesięcy stanowią znaczący krok w kierunku naszego celu, jakim jest wynalezienie transportu przyszłości za pomocą pociągu autonomicznego. Udostępniając swoje doświadczenie w dziedzinach sztucznej inteligencji, BIM (digital mock-up), digital mock-up modelowanie i bezpieczeństwo eksploatacji, Railenium, Instytut Badań Technologicznych dla przemysłu kolejowego, jest zachwycony pracą wielo-partnerskich zespołów, które podejmują technologiczne i naukowe wyzwania tego pionierskiego projektu! – dodał Eric Tregoat, dyrektor generalny Railenium.

– Alstom jest szczególnie dumny, że pomógł osiągnąć nowy kamień milowy w zakresie autonomicznej eksploatacji we Francji, po pierwszym kursie półautonomicznego pociągu towarowego na francuskiej krajowej sieci kolejowej w październiku ubiegłego roku. Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu Alstom otrzymał ofertę , dzięki temu projektowi autonomicznego pociągu dla pasażerów, jest to nowa ważna okazja do podniesienia swoich umiejętności i innowacji w dziedzinie automatyzacji kolei i transportu autonomicznego, a tym samym umocnienia pozycji lidera w nowych formach mobilności autonomicznej i cyfrowej  – zaznaczył Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom France.

– Cieszy nas realizacja tego innowacyjnego programu po dwóch i pół latach pracy konsorcjum. Sukces tych prób potwierdza trafność technologii pojazdów autonomicznych w zastosowaniach kolejowych. Grupa Bosch za pośrednictwem swojego Bosch Zespół inżynierów we Francji jest dumny, że może przyczynić się do tego programu badawczego, który toruje drogę dla przyszłości mobilności kolejowej – powiedział Heiko Carrie, prezes Robert Bosch France

– To zaszczyt dla SpirOps, że może wykorzystać swoją wiedzę na temat sztucznej inteligencji na rzecz tej wspólnej przygody. Ten projekt jest fantastycznym laboratorium do poprawy doświadczenia na pokładzie i rozwijania autonomii przyszłych pociągów – dodał Jérôme Hoibian, dyrektor ds. Technicznych w SpirOps

– Jako główny aktor w sygnalizacji kolejowej i światowy pionier w automatycznych systemach metra, Thales jest partnerem programu SNCF Autonomous Train od pierwszego dnia, w ramach projektów TeleConduite Rail i Service Voyageurs. Cieszymy się, że osiągnęliśmy ten nowy kamień milowy i są niezwykle dumni ze współpracy i zaufania, jakim Thales i SNCF cieszą się od wielu lat. Projekt ten opiera się na najnowszych innowacjach firmy Thales w dziedzinie sztucznej inteligencji na platformach pokładowych, takich jak pociągi, gdzie bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie, i ilustruje jej doświadczenie w kluczowych technologie cyfrowe, takie jak sztuczna inteligencja czy cyberbezpieczeństwo – poinformował Millar Crawford, wiceprezes wykonawczy ds. Systemów transportu naziemnego w Thales.