SKPL Cargo kupiło duńskie lokomotywy spalinowe ?!

SKPL Cargo kupiło duńskie lokomotywy spalinowe ?!

Od piątku miłośnicy kolei spekulowali o możliwości przyjazdy ze Szwecji sześciu lokomotyw spalinowych serii ME. Mieli rację, specjalny transport przyjechał w sobotę do Ostrowa Wielkopolskiego prowadzony lokomotywami SKPL Cargo.

Historia lokomotyw serii ME rozpoczęła się w 70-latach kiedy to Koleje Duńskie DSB utworzyły szereg projektów budowlanych. Planowano opracować sprzęt przyszłości, na który składać się miały lokomotywy elektryczne, lokomotywy spalinowe oraz składy podmiejskie.

Lokomotywę elektryczną oznaczono lierami EA, projekt pociągu S nie odniósł sukcesu, choć powstało kilka prototypów. Pojazdy z silnikami Diesla oznaczono literami ME. DSB oczekiwało spójnego wyglądu karoserii swoich lokomotyw, dlatego też to samo czoło otrzymały wszystkie projektowane pojazdy.  

Pierwszy lokomotywy ME zostały dostarczone i uruchomione w 1981 r. Wyprodukowano w sumie 37 maszyn i do 1997 roku lokomotywy kursowały wyłącznie na wschód od Wielkiego Bełtu w Danii. Prowadziły wszystkie rodzaje pociągów od pociągów międzynarodowych, IC, regionalnych czy pocztowych towarowych. Najbardziej znanym zestawieniem było połączenie lokomotyw ME z wagonami serii bn.

Z biegiem czasu, lokomotywy miały kilka różnych malatur. Po wypadku na stacji Kalundborg lokomotywy o numerach 1509 oraz 1511 pomalowano na czerwono z niebieskim logo przewoźnika z boku.

Kiedy w 2002 r. Koleje Duńskie zaczęły wynajmować od DB wagony piętrowe wyprodukowane przez Bombardiera,  połowa lokomotyw ME otrzymała nową malaturę, która jednak były zupełnie przeciwnym wersji czerwonej. Wówczas przystosowano lokomotywy do sterowania z wagonu sterowniczego podłączonego na końcu składu.

14 listopada 2021 r. Duński Klub Kolei zorganizował pożegnalną wycieczkę, podczas której dokonano kilku dłuższych postojów na kilku stacjach, dzięki czemu miłośnicy kolei mogli zrobić zdjęcia podczas tzw. „fotostopów”.

Wraz z wejściem rozkładu jazdy na rok 2021/22 czyli 12 grudnia 2021 r. lokomotywy serii ME zakończymy swoją 40-letnią komercyjną eksploatację w DSB. Zostały zastąpione nowymi lokomotywami Vectron.

Za wyjątkiem czterech lokomotyw, które zostały złomowane oraz 1501 przekazanej duńskiemu muzeum kolejnictwa, pozostałe pojazdy zakupiła szwedzka firma Nordic Refinanse.

W sobotę do naszego kraju przyjechały lokomotywy o numerach 1503, 1508, 1515, 1528, 1531 i 1532.  Czy teraz pojazdy te będą obsługiwała połączenia w Polsce? Do tego jeszcze długo droga. Lokomotywy muszą zostać spolszczone oraz przejść wymagane procedury, aby otrzymać homologację.

Lokomotywy ME to sześcioosiowe lokomotywy o sile uciągu: 1800 – 2000 ton, ciągu początkowym 390 kN, mocy 2427 kW (3300 KM) oraz prędkości maksymalnej  175 km/h.