SKPL Cargo chce dalej dzierżawić PKP Intercity pociągi

SKPL Cargo chce dalej dzierżawić PKP Intercity pociągi

PKP Intercity otworzyło oferty w postępowaniu na dzierżawę spalinowych lub hybrydowych zespołów trakcyjnych. Wpłynęła jedna oferta.

Na sfinansowanie zamówienia podstawowego PKP Intercity zamierza przeznaczyć kwotę 126 636 740,07zł brutto a z prawem opcji 159 969 023,40 zł brutto. Jedyna ofertę złożyła spółka SKPL Cargo, która za realizacje zamówienia podstawowego oczekuje 133 567 327,15 zł brutto oraz 168 723 822,72 zł brutto z opcją.

Przypomnijmy, że przewoźnik chciał pozyskać pojazdy na okres od 11 grudnia 2022 r. do 13 grudnia 2026 r. z  możliwością przedłużenia o kolejne 12 miesięcy do 12.12.2027 r. (rozszerzony okres dzierżawy).

PKP Intercity wymagało aby zespoły trakcyjne były wyprodukowane po 2015 r., ale ostatecznie dopuszczono pojazdy starsze, wyprorokowane po 1972r. Prędkość maksymalną określono na co najmniej 120 km/h. Klimatyzowany (zamawiający dopuszcza możliwość przekazania pojazdów wyposażonych w klimatyzację nie później niż po 15 miesiącach od podpisania umowy) przedział pasażerski musiał zapewnić przynajmniej 120 miejsc siedzących oraz zapewnić cztery miejsca na rowery i dwa na przewóz osób niepełnosprawnych.  W pojeździe musi znajdować się minimum jedna toaleta (w tym jedna dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych).

Warto zaznaczyć, że przewoźnik tak zmodyfikował minimalne wymagania, aby SKPL mogło zaoferować podróż pojazdami DM90 bowiem PKP Intercity dopuszcza zastosowanie dwóch pojazdów dwu-członowych tego samego typu.

Zgodnie z zapotrzebowaniem w RJP 2022/23 przewoźnik potrzebuje trzech pojazdów, planowana jest praca eksploatacyjna na poziomie 750 206,50 pockm i obsługa odcinków Kraków -Zagórz/Łupków oraz Kraków -Nysa -Jelenia Góra / Kłodzko Miasto.

W RJP 2023/2024 PKP Intercity planuje wykorzystywać cztery pojazdy obsługujące połączenia Kraków -Zagórz/Łupków (dwie codzienne pary pociągów) oraz Kraków -Nysa -Jelenia Góra/ Kudowa-Zdrój. Spółka planuje utrzymanie obecnej oferty (obsługa poc. Sudety) oraz obsługę połączenia zastępującego pociąg „Kormoran” relacji Jelenia Góra/Kudowa Zdrój -Kraków. Roczną pracę eksploatacyjna ustalono na 938 670,5 pockm.

Wykorzystanie pojazdów w RJP 2024/2025 oraz 2025/2026 miał być analogiczne względem RJP 2022/2024.

Obecnie PKP Intercity wykorzystuje dzierżawione od SKPL Cargo spalinowe zespoły trakcyjne do obsługi połączeń TLK „Sudety” z Krakowa do Jeleniej Góry oraz TLK „Bieszczady” Z Krakowa do Zagórza.