Škoda pokazała składy push-pull dla Kolei Czeskich

Škoda pokazała składy push-pull dla Kolei Czeskich

Škoda Transportation zaprezentowała nowe dwukondygnacyjne składy push-pull dla Kolei Czeskich na torze VUZ w Velim. Łącznie pięć takich zestawów zostało zamówionych przez narodowego przewoźnika na połączenia w Okręgu Morawsko-Śląskim. Do końca roku zaczną jeździć próbnie na linii Ostrava, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí i Frenštát pod Radhoštěm.

– Wprowadzona przez nas nowa generacja zestawów piętrowych w pełni spełnia standardy w Europie Zachodniej. Pasażerowie będą jeździć nowoczesnymi, komfortowymi wagonami, które w standardzie posiadają klimatyzację oraz gniazdka do ładowania drobnej elektroniki. Docenią również nowe okna, które są wykonane tak, aby lepiej transmitować sygnał mobilny. Projektując zestawy pomyśleliśmy również o pasażerach prowadzących aktywny tryb życia, a w przedziale jest wystarczająco dużo miejsca na rowery i narty – opisuje Petr Brzezina, prezes i prezes zarządu Škoda Transportation Group.

– To pierwsze tego typu pociągi w Czechach, które znajdą się w podstawowym zestawie składającym się z jednego wagonu sterowniczego i dwóch doczepnych W eksploatacji uzupełnią je zmodyfikowane lokomotywy serii 750 z floty ČD. W tym składzie pociągi typu push-pull, o łącznej pojemności do 356 miejsc, mogą szybko zmienić kierunek na stacji docelowej bez długiego ruchu lokomotywy. Przyczyni się to do przyspieszenia ruchu i skrócenia czasu podróży – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. handlu.

Zestawy mają pojemność 356 miejsc i są częściowo niskopodłogowe, umożliwiające dostęp bez barier z podestów o wysokości 550 mm. Mikroprocesorowy układ sterowania umożliwia jednemu maszyniście sterowanie zestawem z kabiny prowadzącego wagonu lub lokomotywy bez obecności drugiej osoby. Standardowo zestaw wyposażony jest w system informatyczny, kasownik do zakupu zbliżeniowego, Wi-Fi czy nowy system bezpieczeństwa ETCS.

– Zestawy push-pull są zaprojektowane do pracy z maksymalną prędkością 160 km/h. Ogromną zaletą zestawu jest jego elastyczność i modułowość. Dzieje się tak dlatego, że można go podłączyć i prowadzić zarówno z lokomotywą elektryczną, jak i np. z lokomotywą spalinową, dzięki czemu możliwa jest praca zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. Kolejną zaletą jest możliwość modułowej zmiany pojemności zestawu poprzez dodawanie większej liczby doczepnych, a tym samym skutecznie zmieniać pojemność zestawu zgodnie z aktualnymi potrzebami przewoźnika – wyjaśnia Tomáš Ignačák, zastępca prezesa zarządu Škoda Transportation.

Duża przestrzeń na bagaż, rowery i narty

Nowy trójwagonowy skład przeznaczony jest do transportu regionalnego,  jest wyposażony w klimatyzację, wygodne fotele 2 klasy, a jednocześnie jest też mały przedział pierwszej klasy. Jest też łącze internetowe Wi-Fi i gniazdka elektryczne do zasilania elektroniki pasażerów. Ponadto producent i przewoźnik pomyśleli również o turystach, rowerzystach i narciarzach. Przestronne, wielofunkcyjne przestrzenie pozwalają na przewóz do 30 rowerów, wózków dziecięcych, przewóz nieporęcznych bagaży oraz są tam m.in. uchwyty na 40 par nart.

W zestawie jest pięć toalet, z których jedna przeznaczona jest dla osób na wózkach inwalidzkich, a druga posiada również składany stolik do przewijania niemowląt. Jednocześnie zestaw jest przystosowany do przewozu osób niewidomych i umożliwia przewóz do czterech osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich z eskortą. Dla pasażerów niewidomych i niedowidzących jedne z drzwi prowadzącego samochodu wyposażone są w pilot zdalnego sterowania obsługiwany przez nadajnik niewidomy i wyposażony w sygnalizator akustyczny. Istotną częścią jest również nowoczesny system informacji audiowizualnej, który przekazuje informacje o ruchu i przystankach pociągów wszystkim pasażerom, w tym osobom niewidomym, niedowidzącym czy niesłyszącym. Dla osób niewidomych i niedowidzących w zestawie dostępne są również etykiety informacyjne w alfabecie Braille’a.