Składy RegioPanter rozpoczęły nową erę transportu w południowych Czechach

Składy RegioPanter rozpoczęły nową erę transportu w południowych Czechach

Pociągi RegioPanter wyruszyły w czwartek 2 czerwca 2022 r.  z dworca kolejowego w Czeskich Budziejowicach w czterech kierunkach i w ten sposób symbolicznie rozpoczęły nową erę transportu kolejowego w południowych Czechach. Nowoczesne składy zastąpią klasyczne zestawy z początku lat 90-tych.

Wraz z czterema starszymi jednostkami dostarczonymi kilka lat temu, linie południowoczeskie będą obsługiwane przez 14 składów RegioPanter.

– Nowe zestawy RegioPanter zapewniają maksymalny komfort pasażerom na południu Czech. Mogą oczekiwać klimatyzowanych przedziałów, połączenia internetowego Wi-Fi lub gniazdek elektrycznych i złączy USB do ładowania elektroniki podróżnej, takiej jak telefony komórkowe, tablety lub laptopy – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

Na tym jednak lista wyposażenia się nie kończy. Pasażerowie z małymi dziećmi mają do dyspozycji przewijak, a osoby na wózkach inwalidzkich będą podróżować całkowicie bez barier. W skład wyposażenia pociągu wchodzi również platforma do wypełniania przestrzeni między peronem a podłogą wagonu. Nowością są również specjalne gniazdka do ładowania wózków elektrycznych lub e-rowerów.

– Rekonstrukcja budynku dworca kolejowego České Budějovice powinna zakończyć się w tym roku, cały obszar w kierunku Suchej Vrbná zostanie otwarty i powstanie tu parking. Jak obiecałem Czechom Południowym, intensywnie pracujemy nad przejściem podziemnym pod stacją. Ale wszystkie te budynki i projekty byłyby ważne, gdybyś dotarł na dworzec wygodnie i bezpiecznie, zaparkował w spokoju, napił się kawy w odnowionym budynku, a potem przyjechał po Ciebie pociąg z końca ubiegłego wieku. To nie może działać. Standard jest dziś gdzie indziej. Dlatego witam nowych RegioPanters na liniach południowoczeskich i wierzę, że liczba nowych i nowoczesnych pociągów wzrośnie i przyniesie komfort i korzyści dla Czechów Południowych – dodał Martin Kuba, gubernator regionu południowoczeskiego.

– Wdrożymy te dziesięć nowych RegioPanterów w pociągach regionalnych z Czeskich Budziejowic do Strakonice, Písek, Jindřichův Hradec i częściowo do Horní Dvořiště. Ostatnie dwa egzemplarze zapewnią regularny transport pasażerski między Czeskimi Budziejowicami a Táborem od września, po rozpoczęciu kursu jednotorowego wzdłuż nowego korytarza między Soběslaví i Doubí u Tábora. Na niektórych odcinkach między Czeskimi Budziejowicami a Táborem RegioPantery będzie mogło korzystać z maksymalnej prędkości 160 km/h” – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego. – Tym krokiem Koleje Czeskie wypełniają jedno ze swoich największych zobowiązań wobec regionu południowoczeskiego i jego obywateli, których wartość inwestycji wynosi około 1,2 mld CZK – zaznaczył.

– Wierzę, że w nowych pojazdach Skody pasażerowie docenią nowoczesny sprzęt, który przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności podróżowania komunikacją miejską, nawet wśród turystów, dla których Czechy Południowe są popularnym kierunkiem. Nowa generacja pociągów przeszła wiele ulepszeń i znaczących zmian w stosunku do pierwszych generacji RegioPanters. Praktycznie wszystkie systemy są nowej generacji, zarówno napęd trakcyjny, który jest jeszcze oszczędniejszy i bezpieczniejszy, jak i system sterowania, poprawiono prowadzenie wózków i pociąg jest jeszcze bardziej komfortowy. Oczywiście wyposażenie obejmuje również europejski system ochrony pociągów ETCS, który jest kluczem do interoperacyjności w transporcie kolejowym” – mówi Tomáš Ignačák, prezes regionu CZ/SK w Škoda Group, która jest producentem pociągów.

– Podczas negocjowania nowych dziesięcioletnich kontraktów kierownictwo regionu południowoczeskiego zażądało zupełnie nowych pojazdów dla linii kolejowych w naszym regionie. Dziś jesteśmy świadkami wypełniania się tego traktatu. Nowe jednostki RegioPanter są przed nami i są gotowe do jazdy po zelektryfikowanych liniach południowoczeskich. Wszystko w jakości i komforcie XXI wieku. Życzę im wielu kilometrów, a przede wszystkim zadowolonych pasażerów – dodaje Antonín Krák, zastępca gubernatora ds. transportu regionu południowoczeskiego.

Koleje Czeskie negocjują obecnie z zarządem Regionu Południowoczeskiego dostawę kolejnych pięciu sztuk RegioPanters dla linii 195 Rybník – Lipno nad Vltavou i 196 Czeskie Budziejowice – Horní Dvořiště, od około 2024 r. – Bechyně) obejmowały prawie wszystkie Usługi w Czechach Południowych świadczone przez pociągi elektryczne. Jednocześnie narodowy przewoźnik przygotowuje się do rozmieszczenia nowoczesnych jednostek na liniach niezelektryfikowanych.

W 2023 roku flotę południowoczeską zasili siedem jednostek silnikowych polskiego producenta PESA Bydgoszcz. Zestawy będą projektowane m.in. dla linii Tábor – Písek, a także te jednostki zaoferują pasażerom najnowocześniejsze podróże i wachlarz usług. Zostaną one wyposażone fabrycznie w urządzenie zabezpieczające ETCS, będzie przestronne wnętrze ze 115 miejscami, klimatyzacja, łącze internetowe Wi-Fi oraz gniazdka do ładowania drobnej elektroniki.

Podstawowe parametry pociągów RegioPanter

  • prędkość maksymalna 160 km/h;
  • moc 1320 kW;
  • długość 52,9 m;
  • liczba miejsc 140, w tym 8 w 1 klasie;
  • waga zajętego pociągu 122 tony, waga pustego zestawu 105 ton;
  • bez barier – niskopodłogowy;
  • system zasilania 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC;
  • system kontroli pociągu ETCS.