SBB zamawia dodatkowe składy Giruno od Stadlera

SBB zamawia dodatkowe składy Giruno od Stadlera

Koleje Szwajcarskie SBB planują rozszerzyć swoje usługi międzynarodowe do Niemiec, prawdopodobnie od 2026 roku. Wymaga to pociągów, które mogą jeździć w sieci szybkich kolei Deutsche Bahn (DB). W konsekwencji SBB kupuje od Stadlera siedem dodatkowych pociągów Giruno.

DB i SBB rozszerzają zakres międzynarodowych usług pasażerskich między Szwajcarią a Niemcami. Przed pandemią koronawirusa zapotrzebowanie na podróż pociągiem do Niemiec stale rosło. Dziś wrócił już do poziomów z 2019 roku. Bardziej bezpośrednie połączenia przez Bazyleę do różnych miejsc w Niemczech mają być oferowane od 2026 roku.

W celu rozszerzenia usług pociągi SBB muszą być w stanie poruszać się z prędkością 250 km/h na liniach dużych prędkości DB. SBB obsługuje obecnie swoje pociągi do Niemiec składami ETR610 i Eurocity zakupionymi pod koniec lat 80-tych.Pociągi Eurocity nie spełniają wymagań prędkości dla przewidywanej koncepcji obsługi i nie mogą być wykorzystywane do tego celu. Istniejące pociągi Astoro, które nadają się do sieci dużych prędkości, są już używane na innych liniach dużych prędkości i dlatego nie są dostępne. Dlatego SBB zamawia w Stadlerze kolejne siedem pociągów Giruno za około 250 mln franków szwajcarskich. Pojazdy są częścią prawa opcji, które SBB opublikowało, gdy Giruno zostały ogłoszone w przetargu. Składy Eurocity będą nadal wykorzystywane do połączeń krajowych i innych połączeń międzynarodowych.

Koleje Szwajcarskie kozrsyatją obecnie z 29 pociągów Giruno zostało zamówionych w 2014 roku. Ostatni z nich został dostarczony 10 maja 2021 roku. Pociągi kursują już z Bazylei/Zurychu do Lugano/Mediolan oraz dalej do Genui, Bolonii i Wenecji.

– Jesteśmy dumni, że dostarczamy SBB jeszcze siedem naszych pociągów dużych prędkości. Giruno jest doskonałym przykładem innowacyjnej siły Stadlera. Pociąg jest efektem wieloletniej i owocnej współpracy SBB i Stadlera. Niespełna dwa lata po podpisaniu umowy mogliśmy zaprezentować publiczności zespół trakcyjny na targach Innotrans w 2016 roku, a Giruno działa niezawodnie już od 2019 roku. Dziękujemy SBB za zaufanie i czekamy na kontynuując naszą współpracę – mówi Peter Spuhler, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Grupy a.i. Stadlera.

Giruno to szybki pociąg firmy Stadler. Jedenastoczłonowy elektryczny wielosystemowy zespół trakcyjny o długości 202 metrów może poruszać się z prędkością do 250 km/h. W trakcji podwójnej Giruno oferuje pasażerom łącznie 810 miejsc na długości do 400 metrów. Pociągi są wyposażone w niskopodłogowe wejście dla różnych wysokości peronów w Szwajcarii, Austrii i Włoszech (55 cm we wszystkich trzech krajach) w stosunku do Niemiec (76 cm). Giruno przekracza wymagania Ustawy o Równych Prawach Osób Niepełnosprawnych; ma około dwa razy więcej miejsc przystosowanych dla wózków inwalidzkich i toalet, niż przewiduje to prawo. Pociągi mogą również zapewnić duży komfort: oferują dobry zasięg telefonu w ruchu, gniazdka elektryczne na wszystkich siedzeniach, duże półki na bagaż, toalety z podziałem na płeć i nowoczesną koncepcję oświetlenia z energooszczędnymi światłami LED. Całe wnętrze jest przestronne i jasne.