Koleje Szwajcarskie SBB planują rozszerzyć swoje usługi międzynarodowe do Niemiec, prawdopodobnie od 2026 roku. Wymaga to pociągów, które mogą jeździć w sieci szybkich kolei Deutsche Bahn (DB). W konsekwencji SBB kupuje od Stadlera siedem dodatkowych pociągów Giruno.
DB i SBB rozszerzają zakres międzynarodowych usług pasażerskich między Szwajcarią a Niemcami. Przed pandemią koronawirusa zapotrzebowanie na podróż pociągiem do Niemiec stale rosło. Dziś wrócił już do poziomów z 2019 roku. Bardziej bezpośrednie połączenia przez Bazyleę do różnych miejsc w Niemczech mają być oferowane od 2026 roku.
W celu rozszerzenia usług pociągi SBB muszą być w stanie poruszać się z prędkością 250 km/h na liniach dużych prędkości DB. SBB obsługuje obecnie swoje pociągi do Niemiec składami ETR610 i Eurocity zakupionymi pod koniec lat 80-tych.Pociągi Eurocity nie spełniają wymagań prędkości dla przewidywanej koncepcji obsługi i nie mogą być wykorzystywane do tego celu. Istniejące pociągi Astoro, które nadają się do sieci dużych prędkości, są już używane na innych liniach dużych prędkości i dlatego nie są dostępne. Dlatego SBB zamawia w Stadlerze kolejne siedem pociągów Giruno za około 250 mln franków szwajcarskich. Pojazdy są częścią prawa opcji, które SBB opublikowało, gdy Giruno zostały ogłoszone w przetargu. Składy Eurocity będą nadal wykorzystywane do połączeń krajowych i innych połączeń międzynarodowych.
Koleje Szwajcarskie kozrsyatją obecnie z 29 pociągów Giruno zostało zamówionych w 2014 roku. Ostatni z nich został dostarczony 10 maja 2021 roku. Pociągi kursują już z Bazylei/Zurychu do Lugano/Mediolan oraz dalej do Genui, Bolonii i Wenecji.
– Jesteśmy dumni, że dostarczamy SBB jeszcze siedem naszych pociągów dużych prędkości. Giruno jest doskonałym przykładem innowacyjnej siły Stadlera. Pociąg jest efektem wieloletniej i owocnej współpracy SBB i Stadlera. Niespełna dwa lata po podpisaniu umowy mogliśmy zaprezentować publiczności zespół trakcyjny na targach Innotrans w 2016 roku, a Giruno działa niezawodnie już od 2019 roku. Dziękujemy SBB za zaufanie i czekamy na kontynuując naszą współpracę – mówi Peter Spuhler, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Grupy a.i. Stadlera.
Giruno to szybki pociąg firmy Stadler. Jedenastoczłonowy elektryczny wielosystemowy zespół trakcyjny o długości 202 metrów może poruszać się z prędkością do 250 km/h. W trakcji podwójnej Giruno oferuje pasażerom łącznie 810 miejsc na długości do 400 metrów. Pociągi są wyposażone w niskopodłogowe wejście dla różnych wysokości peronów w Szwajcarii, Austrii i Włoszech (55 cm we wszystkich trzech krajach) w stosunku do Niemiec (76 cm). Giruno przekracza wymagania Ustawy o Równych Prawach Osób Niepełnosprawnych; ma około dwa razy więcej miejsc przystosowanych dla wózków inwalidzkich i toalet, niż przewiduje to prawo. Pociągi mogą również zapewnić duży komfort: oferują dobry zasięg telefonu w ruchu, gniazdka elektryczne na wszystkich siedzeniach, duże półki na bagaż, toalety z podziałem na płeć i nowoczesną koncepcję oświetlenia z energooszczędnymi światłami LED. Całe wnętrze jest przestronne i jasne.