SA132 Kolei Wielkopolskich pojechały Szlakiem Kolei Górniczych

SA132 Kolei Wielkopolskich pojechały Szlakiem Kolei Górniczych

W sobotę 1 maja w składzie złożonym z dwóch pojazdów typu SA132, wyruszył pociąg specjalny „Szlakiem Kolei Górniczych”.  Przejazd został zorganizowany przez niezależnych miłośników kolei, dzięki którym uczestnicy mogli odbyć wyjątkowa podróż w niedostępne na co dzień rejony i poznać przez dzieje konińskiej kopalni.

Podróż prowadziła przez sieć PAK Kopalni Węgla Brunatnego Konin. Najpierw – mijając po lewej stronie Estakadę Węglową – uczestnicy podziwiali z bliska Elektrownię Pątnów. Dalej trasa wiodła przez Kazimierz Węglową (gdzie swoją bazę mają Koleje Górnicze wraz z całym zapleczem technicznym) aż do Jóźwina Węglowego. Następnie pociąg specjalny powrócił w okolice Pątnowa i obrał kurs na stację Drzewce oraz Lubstów. Następnie pociąg powrócił w granice administracyjne miasta Konina, po czym wjechał na nieczynny już odcinek Przesmyk Gaj – Zbiornik (na wysokości Elektrowni Konin).

Łączna długość trasy wyniosła 308 km, przy czym bo bocznicach PAK KWB Konin 82 km. Sobotni pociąg specjalny był jednocześnie pierwszym przejazdem turystycznym od 1999 roku, kiedy to przez kilka dni w czerwcu dowożono do Wygody (i dalej do Lichenia) pielgrzymów w związku z wizytą Papieża Jana Pawła II. Na części tras PAK KWB Konin był to pierwszy pociąg pasażerski.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że Koleje Górnicze PAK Kopalni Węgla Brunatnego Konin S.A. zbudowano w latach 50. XX wieku w związku z odkrytymi pokładami węgla brunatnego w regionie konińskim – najpierw była to sieć wąskotorowa. Już w latach 60. XX wieku dokonano modyfikacji rozstawu szyn na normalnotorowy. Przemysł energetyczny – mimo rokrocznego spadku wydobycia węgla brunatnego w PAK KWB Konin S.A. – w dalszym ciągu utrzymuje przy życiu lokalne Koleje Górnicze.