Rok 2024 pod znakiem rewolucji taborowej Kolei Czeskich

Rok 2024 pod znakiem rewolucji taborowej Kolei Czeskich

Koleje Czeskie oczekują, że w 2024 r. producenci pojazdów szynowych dostarczą przewoźnikowi prawie 140 nowych jednostek i lokomotyw. Gdyby wszystkie nowe pojazdy połączyć w jeden pociąg, taki pociąg miałby prawie 8,5 kilometra.

Jeśli wymiana starszych pociągów na nowe była do tej pory pewnego rodzaju ewolucją, to rok 2024 będzie stanowił małą rewolucję na czeskiej kolei. Producenci Grupa Škoda, polska Pesa Bydgoszcz, konsorcjum Siemens Mobility–Škoda Group oraz Siemens Mobility poprzez firmę leasingową RSL powinny dostarczyć nam w tym roku prawie 140 zespołów elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych oraz lokomotyw elektrycznych.

Jeśli policzymy każdą lokomotywę oraz wagon, otrzymamy około 440 pojedynczych pojazdów. Jeśli chodzi o miejsca siedzące, oddamy do użytku ponad 22 000 wygodnych miejsc w klimatyzowanych i pozbawionych barier pociągach z Wi-Fi na pokładzie i innymi gadżetami, które należą do podróżowania w XXI wieku. Dla zobrazowania, liczba miejsc siedzących w nowoczesnych pociągach odpowiada mniej więcej liczbie mieszkańców Strakonic, Sokołowa czy Klatovów – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

W 2024 r. kontynuowane będą dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych RegioPanter w wersjach dwu- i trzywagonowych, a do końca roku powinny zostać zrealizowane obie umowy ramowe na łącznie 110 sztuk. Przewoźnik liczy na rozpoczęcie dostaw RegioFoxes, które opóźniły się głównie w obszarze dopuszczenia do eksploatacji.

Z tego powodu powinniśmy w tym roku od razu uruchomić ich większą liczbę – dodał Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego, wyliczając skład nowych pojazdów.

Latem Czeski przewoźnik planuje rozpocząć próbną eksploatację składów ComfortJets na linii Praga – Ostrawa i Ostrawa – Praga – Franciszkowe Łaźnie, a później także pociągów do Berlina.

W ciągu roku będziemy nadal przyjmować dostawy 22 lokomotyw Siemens Vectron od firmy leasingowej RSL. Pod koniec roku będziemy mieli do dyspozycji 50 nowoczesnych lokomotyw tej spółki – podkreślił Ješeta

Nowe pojazdy będą jeździć po szynach 13 regionów Republiki Czeskiej. Najwięcej nowych pociągów regionalnych zostanie uruchomionych w Pradze i kraju środkowoczeskim, w kraju Hradec Králové i Olomouc. Często nowe jednostki przekraczają granice regionalne i w ten sposób obsługują więcej regionów jednocześnie.

W 2024 r. nowe jednostki zostaną dostarczone m.in. na liniach České Budějovice – Rybník – Lipno nad Vltavou, Praga – Ústí nad Labem, z Hradca Králové do Chlumca nad Cidlinou i Týniště nad Orlicí, a także na linie Pardubice – Havlíčkův Brod i Havlíčkův Brod – Jihlava – Slavonice, z Přerova przez Otrokovice i Staré Město u Uh. Hradiště do Břeclavia i wiele innych linii szkieletowych i regionalnych.