Rok 2020 odcisnął piętno na działalności DB Cargo Polska

Rok 2020 odcisnął piętno na działalności DB Cargo Polska

Spółka DB Cargo Polska w 2020 r. poniosła stratę netto w wysokości 42,4 mln zł, przy przychodach wynoszących 732,4 mln zł. Strata ta była efektem rozwoju pandemii i jego negatywnego wypływu na globalną gospodarkę, w tym rynek przewozów kolejowych. Jednak mimo niesprzyjających warunków, przewoźnikowi udało się zrealizować kilka ciekawych projektów.

Za cały 2020 rok rynek odnotował spadek rzędu 5,6% w przewiezionej masie i  6,6% w wykonanej pracy przewozowej.

– Najgłębsze spadki notowane były w kwietniu, co było pochodną pierwszej fali lockdownów, jaka przetoczyła się przez całą Europę. Stosunkowo najszybciej odbudowywać się zaczął rynek przewozów automotive na kierunku wschodnim – mówi Katarzyna Marciniak rzecznik prasowy DB Cargo Polska.

Zdaniem przedstawiciela przewoźnika, obszarem odpornym na spadki okazał się intermodal.

 – Zarówno automotive, jak i intermodal nie były wstanie wypełnić luki jaka powstała w przewozach masowych, gdzie prócz negatywnych efektów pandemii nałożyła się trudna sytuacja na rynku węgla oraz kruszyw – zaznacza Marciniak.

Według naszej rozmówczyni sytuacja ta odcisnęło piętno w działalności przewozowej DB Cargo Polska i konieczność rewizji celów.

– Kurczący się rynek wymagał od nas dużej elastyczności. Jednak dzięki silnej dywersyfikacji naszego portfela produktowego, szerokiej gamie różnorodnych produktów związanych z logistyką kolejową oraz realizacji działań kompensujących, udało nam się osiągnąć zrewidowane cele – wyjaśnia rzecznik przewoźnika.

Spółka nie redukowała zatrudnienia, jednakże nowe procesy rekrutacyjne zostały w roku 2020 ograniczone jedynie do bieżących potrzeb biznesowych.

– Zarówno pracodawca jak i strona społeczna – w tym trudnym okresie zachowały się bardzo odpowiedzialnie. Udało nam się wspólnie wypracować rozwiązania, które pozwoliły uniknąć redukcji, która zresztą nigdy nie była brana pod uwagę – tłumaczy Marciniak. Jak dodaje dziś, załoga DB Cargo Polska liczy tyle, co przed wybuchem pandemii.

Mimo niesprzyjających warunków rynkowych w 2020 r. spółce udało się zrealizować kilka ciekawych projektów przewozowych.

– Uruchomiliśmy przewozy wyrobów stalowych do Kosowa dla wiodącego globalnego producenta stali.  Trasa pociągu przebiega przez 7 krajów: Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię i Kosowo. Uruchomiliśmy również nowe połączenia obsługujące transporty drewna dla międzynarodowego producenta paneli drewnopochodnych, transporty zboża na kierunkach eksportowych, jak również połączenie obsługujące transgraniczne przewozy produktów AGD dla światowego producenta sprzętu AGD – podkreśla przedstawiciel przewoźnika.

Spółce udało się także uruchomić ważne projekty rozwojowe.

– W naszym rybnickim zakładzie taboru kolejowego, wyprodukowaliśmy prototyp innowacyjnego wagonu towarowego, z modułową konstrukcją ramy i wymiennymi pudłami. To nowatorska konstrukcja i najnowocześniejszy wagon towarowy w Europie – informuje nasz rozmówca.

Projekt m2 realizowany jest w ramach współpracy grupy DB Cargo z firmą VTG, największym w Europie właścicielem floty taboru kolejowego na wynajem. Obecnie, wagon m2 produkowany jest w Rybniku seryjnie.

Z końcem minionego roku spółka uruchomiła najnowocześniejszą w skali kraju linię potokową do regeneracji zestawów kołowych.

– Ta innowacyjna, zautomatyzowana, wysoce zaawansowana technologicznie przestrzeń, pozwala regenerować w najwyższym europejskim standardzie jakości i bezpieczeństwa do 10.000 zestawów kołowych rocznie – wyjaśnia Marciniak.

W roku 2021 r. DB Cargo Polska planuje w osiągnąć przychody ze sprzedaży rzędu 771 mln zł oraz zysk operacyjny EBIT w kwocie 3,9 mln zł. Aby zrealizować te cele przewoźnik planuje kontynuację uruchomionych projektów rozwojowych.

– Chcemy rozszerzyć ofertę transportu kombinowanego, wykorzystując do tego naszą przynależność do największej w Europie sieci kolejowej DB Cargo. W ramach przewozu pojedynczych wagonów i grup wagonowych planujemy dalszy rozwój sieci połączeń. Przygotowujemy również dedykowane rozwiązania dla klientów z branży stalowej. Będziemy kontynuować nasz rozwój na korytarzu chińskim. Zintensyfikujemy nasze działania na perspektywicznym kierunku z polskich portów na południe kraju i dalej przez Czechy w kierunku państw Europy Południowej. Będziemy również nadal konsekwentnie poszerzać zakres naszej oferty o usługi logistyki i techniki kolejowej – wymienia Katarzyna Marciniak.

Przypomnijmy, że  do końca 2021 r. park taborowy przewoźnika wzmocniony zostanie o cztery wielosystemowe lokomotywy Vectron oraz wagony platformy, 70 sztuk 80’ i 21 sztuk 90’ wyprodukowane przez firmę Tatravagónka a.s.

Spółka myśli również o środowisku naturalnym. Dzięki współpracy DB Cargo Polska z PKP Energetyka, już od stycznia 2022 roku połowa energii trakcyjnej będzie pochodziła z odnawialnych źródeł energii.