Przewoźnicy korzystają z przebudowanej linii od Bytomia do Zabrza Biskupic

Przewoźnicy korzystają z przebudowanej linii od Bytomia do Zabrza Biskupic

Pociągi jeżdżą nowym torem od Zabrza Biskupic do Maciejowa Północnego. W czerwcu rozpoczęła się poprawa toru między Mysłowicami Brzezinką a Sosnowcem. Sprawniejszy staje się przewóz towarów koleją w województwie śląskim, dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 350 mln zł, realizowanej z dofinansowaniem unijnym POIiŚ.

Efektem prac, realizowanych na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., będzie sprawniejszy przewóz towarów koleją w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Pociągi z ładunkami pojadą szybciej, zwiększy się przepustowość, tzn. będzie kursować więcej składów. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki zastosowaniu torów bezstykowych i ekranów akustycznych ograniczone będzie oddziaływanie kolei na otoczenie. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei – najbardziej ekologicznego środka przewozu towarów – w stosunku do innych gałęzi transportu. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu.

Przewoźnicy korzystają z nowych torów

Na odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach z prędkością do 100 km/h. Wymieniono 9 km torów i sieci trakcyjnej oraz 19 rozjazdów. Wyremontowano wiadukt kolejowy na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice i 3 przepusty.

Składy jeżdżą nowym torem także między Zabrzem Biskupicami a Maciejowem Północnym. Prace prowadzone są przy drugim torze. Wymieniane są rozjazdy, wzmacniane podtorze, przebudowywana sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Roboty prowadzone są na obiektach inżynieryjnych. Zmienia się nastawnia Maciejów Północny. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły osiągać prędkość do 100 km/h.

W czerwcu rozpoczęły się prace na trzecim odcinku – na linii od Mysłowic Brzezinki do posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu. Wykonawca demontuje sieć trakcyjną na trasie Sosnowiec Jęzor – Dorota. We wrześniu wysokowydajna maszyna do potokowej wymiany nawierzchni torowej (PUN) wymieni ponad 15 km toru. Rozpocznie się też przebudowa zaprojektowanej stacji towarowej Katowice Szopienice Północne. Wykonanie prac zapewni sprawny i bezpieczny przewóz koleją większej ilości towarów. ZOBACZ FILM

Zadanie obejmuje prace na 47 km torów i sieci trakcyjnej oraz wymianę 56 rozjazdów. Zaplanowano odnowę 39 obiektów inżynieryjnych i 4 nastawni.

Zadanie „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmuje linię kolejową nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linię nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linię nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka, a także stację Katowice Szopienice Płn. Inwestycja ma wartość ponad 350 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2023 r.