Przejazd lokomotywy wodorowej na trasie Hel – Gdynia [FILM]

Przejazd lokomotywy wodorowej na trasie Hel – Gdynia [FILM]

Lokomotywa wodorowa PESA ze składem pasażerskim przejechała trasę Gdynia – Hel – Gdynia. Ten pierwszy przejazd wodorowego pojazdu szynowego na tej trasie wzbudził na nowo dyskusję o zasadności elektryfikacji linii helskiej. 

Na pierwszą podróż wodorowym pociągiem do Helu PESA zaprosiła przewoźników kolejowych, samorządowców, przedstawicieli branży kolejowej i instytucji finansowych oraz partnerów biznesowych. Trasa na Hel to chyba najbardziej znana linia kolejowa wymieniana w kontekście dyskusji o wodoryzacji kolei. Od lat trwa debata o tym, czy obsługiwana teraz przez pojazdy spalinowe linia na Półwyspie Helskim powinna zostać zelektryfikowana, czy też powinno się wprowadzić na nią pojazdy bateryjne lub wodorowe.

Linia kolejowa z Gdyni do Helu ma 76,2 km, pojazd szynowy powinien pokonać tą trasę i wrócić do stacji docelowej w Trójmieście, czyli w sumie pokonać ponad 150 km.  Ze względu na ograniczony zasięg pojazdów bateryjnych i czas ładowania baterii, wielokrotnie dłuższy niż czas tankowania wodoru, eksperci Pesa od dawna rekomendują pojazdy szynowe zasilane wodorem jako najlepsze, w pełni ekologiczne i ekonomicznie uzasadnione rozwiązanie kwestii szynowego transportu publicznego na Półwyspie Helskim. 

Z naszych analiz wynika, że zastosowanie na trasie Gdynia – Reda – Hel elektrycznych zespołów trakcyjnych, zasilanych z trakcji na odcinku Gdynia – Reda, a później, na części niezelektryfikowanej Reda – Hel, z ogniw wodorowych to rozwiązanie optymalne. Cieszy nas, że podobne zdanie mają samorządowcy, którzy uczestniczyli w naszym przejeździe, zwłaszcza, że takie rozwiązania można zastosować w wielu innych regionach Polski. Sukces przejazdu do Helu pokazał nam, że warto również rozważyć zastosowanie na niezelektryfikowanych trasach regionalnych składów złożonych z lokomotywy wodorowej i 2-3 wagonów pasażerskich – powiedział Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa.

Zorganizowany przez PESA przejazd lokomotywą wodorową ze składem pasażerskim maił na celu promocję wodorowych pojazdów szynowych wśród przewoźników kolejowych i samorządowców. W czasie przejazdu goście mieli okazję rozmawiać z członkami wodorowego zespołu PESA, ekspertami, ale także osobami odpowiedzialnymi za finansowanie projektów kolejowych o zebranych doświadczeniach i przyszłości wodoru na kolei. Przedstawiciele PESA, ale także firm produkujących wodór i oferujących jego dostawy wraz z infrastruktura tankowania podkreślali podczas przejazdu, że napędy wodorowe w pojazdach szynowych to nie odległa przyszłość, a wprowadzenie na polskie tory nie tylko lokomotyw wodorowych, ale także pojazdów pasażerskich zasilanych z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych nastąpi szybciej niż się spodziewamy.