Prezes UTK za priorytety nadzoru w 2022 roku uznał m.in. systemy zarządzania bezpieczeństwem i utrzymaniem, pojazdy kolejowe, infrastrukturę kolejową oraz przejazdy kolejowo – drogowe. Obszary te wyznaczone zostały dzięki metodom analitycznym, które w sposób efektywny pozwalają na określenie poziomów ryzyka w ramach systemu kolejowego.
– Bezpieczeństwo systemu kolejowego zależy od wszystkich funkcjonujących na rynku kolejowym, ale także od sprawności nadzoru krajowej władzy bezpieczeństwa – Prezesa UTK. Dlatego z roku na rok, udoskonalamy metody planistyczne, z coraz większą skutecznością wskazujemy obszary, w których nadzór jest najpotrzebniejszy. Szczególną uwagę zwracamy więc na zagadnienia generujące znaczące ryzyko dla systemu kolejowego, w tym m.in. przejazdy kolejowo – drogowe oraz zdarzenia typu SPAD. Są to obszary, w których prowadzone będą wzmożone czynności nadzorcze – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Priorytety na rok 2022 zostały wyznaczone w wyniku analiz zgromadzonych danych, w tym m.in. dotyczących wypadków i incydentów, wyników dotychczasowych kontroli oraz liczby i wagi wykrywanych nieprawidłowości. Obejmują zagadnienia:
- systemy zarządzania bezpieczeństwem;
- kwalifikacje pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego;
- ośrodki szkolenia i egzaminowania maszynistów;
- przejazdy kolejowo – drogowe;
- systemy zarządzania utrzymaniem;
- infrastruktura kolejowa;
- pojazdy kolejowe;
- bocznice kolejowe;
- wyroby stosowane w kolejnictwie.
Prezes UTK wskazał również na cele strategii nadzoru na lata 2022-2023. Określonych zostało 9 celów strategicznych w obszarze nadzoru, w tym m.in. dotyczących zwiększania skuteczności funkcjonowania systemów zarządzania bezpieczeństwem certyfikowanych przewoźników kolejowych oraz zarządców infrastruktury kolejowej, poprawy bezpieczeństwa na przejazdach w kontekście czynników zależnych od systemu kolejowego czy poprawy jakości utrzymania pojazdów kolejowych.
Sformułowane zostały również cele dodatkowe związane m.in. z rozwojem idei kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym czy projektem „Kampania Kolejowe ABC II”. Dodatkowe cele strategiczne oraz inicjatywy realizowane przez Prezesa UTK stanowią wsparcie działalności nadzorczej i pozwalają na eliminowanie ryzyka na wielu płaszczyznach systemu kolejowego.
Prezes UTK przedstawiając obszary priorytetowe i cele strategii nadzoru realizuje obowiązek wynikający z przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji UE