Prezes Kolei Dolnośląskich podsumował 2020 r.

Prezes Kolei Dolnośląskich podsumował 2020 r.

Zakup nowych pociągów, rozbudowa zaplecza technicznego w Legnicy, wprowadzenie przystanków na żądanie oraz więcej połączeń w nowym rozkładzie jazdy. Tak Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich podsumował 2020 r.

– Szanowni Państwo, rok 2020 dobiegł końca. Dla nas wszystkich był on specyficzny i w pewnym sensie wyjątkowy. W związku z tym postanowiłem podsumować w kilku słowach, co zrobiliśmy w 2020 roku, aby Koleje Dolnośląskie dobrze się rozwijały – pisze Stawikowski.

Rozbudowa zaplecza technicznego w Legnicy

Spółka wybrała pracownię projektową, która będzie odpowiedzialna za przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej, wizualizacji 3D planowanej hali, opracowanie przedmiaru robót oraz pełnego kosztorysu inwestycji.

– Zakończenie prac projektowych planujemy do 31 marca 2021 r. Natomiast rozpoczęcie budowy zaplecza zaplanowano na trzeci kwartał 2021 roku – informuje prezes przewoźnika

Zakup nowych pociągów

Newag dostarczy Kolejom Dolnośląskim 6 hybrydowych Impulsów II. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejne 6.

– Skorzystaliśmy od razu z takiej możliwości- kupując dodatkowe 4 sztuki z opcji. Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd – dodaje Stawikowski.

W każdym z pojazdów będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. W trakcji elektrycznej będą rozwijać prędkość 160 km/h, a w spalinowej – 120 km/h.

Pesa Bydgoszcz dostarczy pięć nowych 5-członowych EZT, które pojawią się na dolnośląskich torach za dwa lata. Wartość kontraktu to 145 milionów złotych.

– Przez okres trwałości projektu dedykowane będą do obsługi Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego i realizować połączenia na dwóch liniach: Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice – wymienia przedstawiciel Kolei Dolnośląskich.

Zakup sprzętu dla konduktorów i maszynistów

Nowe zestawy do sprzedaży biletów składają się z terminali mobilnych oraz komunikujących się z nimi przez bluetooth pinpadów płatniczych i drukarek.

– Korzyści z wprowadzenia nowych terminali odczują podróżni i pracownicy. Całkowity czas sprzedaży od wyboru biletu, przez płatność, po wydruk jest dwa razy krótszy niż w przypadku wykorzystywanych wcześniej terminali. Wszyscy maszyniści zyskali dostęp do tabletów, które zastąpiły dotychczasową, papierową dokumentację niezbędną w ich pracy, czyli m.in. do regulaminów technicznych stacji, zapewniają również stały dostęp do planów pracy – dodaje prezes spółki.

Przystanki na żądanie

Wraz z grudniowym rozkładem jazdy na Dolnym Śląsku pojawiło się łącznie 23 kolejowe przystanki na żądanie.

– To nowość w skali kraju i rozwinięcie pilotażowego projektu Kolei Dolnośląskich, który był testowany na dwóch stacjach. Pilotażowe testy trwały przez kilka miesięcy na dwóch przystankach: w Krzyżowej i w Nowej Wsi Legnickiej – przypomina Damian Stawikowski.

Rozkład jazdy 2020/2021

Od 13 grudnia 2020 r. na tory wjechało więcej pociągów Kolei Dolnośląskich, to efekt zmiany podziału połączeń w regionie decyzją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, który odpowiada za organizację transportu kolejowego w regionie.

– Dzięki zmianom na trasy wjechało aż 28 nowych pociągów (14 dodatkowych par). Wprowadzono również więcej pociągów przyspieszonych oraz ekspresów- po 6 w każdej z kategorii. Dzięki temu czas przejazdu między Wrocławiem a głównymi ośrodkami województwa uległa skróceniu – zaznacza prezes Kolei Dolnośląskich.