Prawie pół tysiąca wyświetlaczy KZŁ Bydgoszcz zgodnych z PLK

Prawie pół tysiąca wyświetlaczy KZŁ Bydgoszcz zgodnych z PLK

Kolejowe Zakłady Łączności  jako pierwsze wdrożyły tablice dynamicznej informacji pasażerskiej na polskiej kolei, zgodnie z aktualnymi wytycznymi PKP PLK SA.

Najnowsze wytyczne zarządcy narodowej sieci kolejowej obejmują między innymi wymagania dotyczące czytelności wyświetlaczy, kompatybilności elektromagnetycznej oraz kompatybilności z systemem Centralnej Aplikacji Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, odporności na trudne warunki atmosferyczne oraz odporności na ewentualne akty wandalizmu.

Dla pasażera kolei, najważniejsza jest czytelność tablic oraz aktualna informacja. Dlatego urządzenia zainstalowane przez KZŁ Bydgoszcz spełniają wymogi interoperacyjności TSI nałożone przez Komisję Europejską na infrastrukturę pasażerską. Dzięki podłączeniu do Centralnej Aplikacji Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na tablicach wyświetlają się informacje w układzie zgodnym z wytycznymi. Tablice zasilane są aktualnymi danymi z systemu informatycznego o rzeczywistym ruchu pociągów. W przypadku nagłych zmian, czy sytuacji awaryjnych, dyspozytor ma możliwość wprowadzenia aktualizacji treści ogłoszeń nawet na pojedynczych tablicach. Sprawdza się to zwłaszcza w sytuacjach, gdy na jednym torze peronu mogą znajdować się nawet 2 – 3 pociągi. Na tablicach, w takiej sytuacji wyświetlić można skład pociągu, wówczas podróżny ma wiedzę do jakiego wagonu się udać,gdy na przykład skład dzielony jest na dwa różne kierunki.

Od nowych tablic wymaga się nie tylko czytelności, ale również wysokiej sprawności, zwłaszcza, że realizowane inwestycje infrastrukturalne finansowane są ze środków państwowych i unijnych. Dlatego zainstalowane przez Kolejowe Zakłady Łączności tablice spełniają wymogi szczelności IP65 oraz odporności na akty wandalizmu IK09. Parametry te są dodatkowo badane w niezależnym laboratorium kontrolującym zgodność z obowiązującymi normami.

Obecnie Kolejowe Zakłady Łączności realizują kolejne prace związane z instalacją najnowszych urządzeń informacji pasażerskiej na liniach E59 i 139, z kolei na linii kolejowej 447 Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy system został już zainstalowany i uruchomiony. KZŁ Bydgoszcz wkrótce zainstalują prawie pół tysiąca wyświetlaczy zgodnych z najnowszymi wytycznymi Ipi-6.

Nowe urządzenia funkcjonują już na:

linii kolejowej 447 Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy
– 8 stacji (Warszawa Włochy, Warszawa Ursus, Piastów, Pruszków, Brwinów i Milanówek, Parzniew, dodatkowo Warszawa Ursus Niedźwiadek)
linii kolejowej 139 Żywiec – Węgierska Górka
– 3 przystanki (Radziechowy Wieprz, Cięcina Dolna, Cięcina)

W trakcie realizacji są:

linia kolejowa E59 Słonice – Szczecin
– 13 stacji i przystanków (Reptowo, Stargard, Dolice, Morzyca, Stary Klukom, Choszczno, Strzębielewo Pyrzyckie, Witkowo Pyrzyckie, Ziemomyśl, Grzędzice Stargardzkie, Kolin, Miedwiecko, Szczecin Zdunowo)
linia kolejowa 16 Łódź Widzew – Zgierz
– 7 przystanków i stacji (Łódź Widzew, Łódź Stoki, Łódź Marysin, Łódź Warszawska, Łódź Arturówek, Łódź Radogoszcz Wschód oraz Łódź Retkinia na LK14)
 

Oprócz nowoczesnych wyświetlaczy informacji pasażerskiej, na zmodernizowanych dworcach pojawiły się zegary sterowane sygnałem GPS, czujniki obecności pociągu z detekcją laserową i mikrofalową, system nagłośnienia oraz system monitoringu obiektów kolejowych.PLK