PPM-T kupiło nowe maszyny za blisko 25 mln zł

PPM-T kupiło nowe maszyny za blisko 25 mln zł

Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe podpisało umowy na dostawę trzech pojazdów dwudrogowych oraz dwóch przyczep dwudrogowych za kwotę prawie 25 mln zł. Maszyny zostaną dostarczone w I połowie 2024 r. Wzbogacenie parku maszynowego jest możliwe dzięki dokapitalizowaniu spółek zależnych przez PKP PLK.

Zakupione przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe pojazdy będą najbardziej zaawansowanymi pojazdami dwudrogowymi w Polsce. Wykorzystywane będą do prac związanych z budową i modernizacją sieci trakcyjnej. Dwa pojazdy dwudrogowe zostaną wyposażone w urządzenia niezbędne do budowy sieci trakcyjnej, m.in. platformę roboczą, żuraw, korektor położenia sieci trakcyjnej oraz pantograf pomiarowy. Dodatkowo, możliwe będzie wykorzystanie pojazdów do montażu fundamentów palowych do sieci trakcyjnej. Trzecia z maszyn dwudrogowych zostanie wyposażona w system do demontażu i montażu sieci trakcyjnej.

– Dokapitalizowanie spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwala na zwiększenie ich potencjału w zakresie utrzymania i modernizacji drogi kolejowej. Przede wszystkim możliwy będzie dynamiczny rozwój w branży energetyki kolejowej. Spółki zyskają większą samodzielność w procesie inwestycyjnym oraz sukcesywne będą mogły przejmować usługi utrzymaniowe, które są obecnie zlecane podmiotom zewnętrznym – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Maszyny pozwolą na zwiększenie efektywności prowadzonych robót – wzrost tempa realizacji prac i poprawę jakości sieci trakcyjnej. Zastosowanie maszyn dwudrogowych do palowania, montażu konstrukcji wsporczych i osprzętu, pozwoli na realizację prac na sieci trakcyjnej nawet w miejscach, w których nie powstał jeszcze układ torowy. Dodatkowym atutem pojazdów dwudrogowych jest możliwość szybkiej zmiany kolejności maszyn na szlaku, co w znacznym stopniu pozwoli usprawnić prace.

Zakupione pojazdy dwudrogowe są uzupełnieniem parku maszynowego Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego. Od lutego 2022 r. na sieci kolejowej pracuje dwudrogowa, gąsienicowo-szynowa palownica, przy pomocy której montowane są konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Maszyna wyposażona jest w moduł CFA. To specjalna technologia, w której przy pomocy wiertła wykonuje się kilkumetrowy otwór w ziemi, do którego wtłoczony zostaje beton. Po wypełnieniu otworu betonem, umieszcza się w nim zbrojenie, które wzmacnia konstrukcję fundamentu. Technologia CFA wykorzystywana jest w miejscach, w których nie ma możliwości montażu fundamentu palowego. Nowa palownica jest maszyną dwusystemową, może wbijać fundamenty palowe zarówno z toru kolejowego, jak i z gruntu. To pierwsza dostawa specjalistycznego sprzętu w ramach programu dokapitalizowania spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wartość maszyny to ponad 5 mln zł.

Pierwsze prace w terenie przy użyciu nowej palownicy odbyły się na trasie Sosnowiec Dańdówka – Katowice Muchowiec – Panewnik oraz na linii Ostrołęka – Chorzele. Maszyna będzie również wykorzystana w drugiej połowie roku na trasie Glincz – Kartuzy.

Spółka Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowego sp. z o.o. zwiększa również potencjał techniczny i rozwija działalność w branży elektroenergetycznej;  w ubiegłym roku podpisała umowy na dostawę pociągów regulacyjno-montażowych (18,5 mln zł netto) oraz pociągu z systemem do montażu i demontażu sieci trakcyjnej (16,1 mln zł netto). Dostawa dwóch pociągów planowana jest w bieżącym roku. Ponadto, również w ubiegłym roku zawarła umowę na dostawę ciężkiego pociągu do prac przy sieci trakcyjnej. Termin realizacji zamówienia to 2023 r. Wartość obydwu umów wynosi łącznie 34,6 mln zł.