Poznaliśmy listę 43 inwestycji przesuniętych na listę podstawową Programu przystankowego

Poznaliśmy listę 43 inwestycji przesuniętych na listę podstawową Programu przystankowego

W poniedziałek, 4 lipca 2022 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział przesunięcie na listę podstawową Programu Przystankowego 43 zadania. W których miejscach powstaną lub zostaną zmodernizowane przystanki i perony?

Jak czytamy w uchwale przyjętej przez Rząd w połowie czerwca, lokalizacje przesunięte z listy rezerwowej na listę podstawową, cechują się wysokim stopniem efektywności społecznoekonomicznej.

– Realizacja zaplanowanych prac w ich zakresie w istotny sposób wpłynie na poprawę dostępności transportu kolejowego w poszczególnych regionach i miejscowościach, a także na zwiększenie zainteresowania transportem kolejowym. Ponadto pozwoli na uzyskanie efektu synergii z realizowanymi i planowanymi inwestycjami liniowymi oraz wpłynie korzystnie na rozwój komunikacji kolejowej wewnątrz województw – czytamy w uchwale Rady Ministrów.

Jak wyliczono, szacunkowy koszt realizacji 43 lokalizacji to 169,90 mln zł.

Lokalizacje przesunięte z listy rezerwowej na listę podstawową

Lp.Nazwa lokalizacjiNumer liniiWojewództwoSzacunkowy kosztZakres działań
1Studniska274dolnośląskie2,7Budowa nowego przystanku/peronu
2Strzelce Świdnickie285dolnośląskie3,0Modernizacja przystanku/peronu
3Chełm7lubelskie15,0Modernizacja przystanku/peronu
4Grabów Szlachecki26lubelskie5,5Modernizacja przystanku/peronu
5Milanów30lubelskie2,5Modernizacja przystanku/peronu
6Bezwola30lubelskie2,5Modernizacja przystanku/peronu
7Lisiowólka30lubelskie2,5Modernizacja przystanku/peronu
8Jaski30lubelskie2,5Modernizacja przystanku/peronu
9Aleksandrów30lubelskie2,5Modernizacja przystanku/peronu
10Żary370lubuskie5,5Budowa nowego przystanku/peronu
11Żary Osiedle370lubuskie5,5Budowa nowego przystanku/peronu
12Żakowice Południowe25łódzkie4,5Modernizacja przystanku/peronu
13Zaosie25łódzkie4,5Modernizacja przystanku/peronu
14Głowno Północne15łódzkie2,4Budowa nowego przystanku/peronu
15Kraków Piastów8,95małopolskie24,0Budowa nowego przystanku/peronu
16Kraków Kościelniki95małopolskie5,0Budowa nowego przystanku/peronu
17Kraków Przylasek95małopolskie3,5Budowa nowego przystanku/peronu
18Ruda Wielka8mazowieckie3,0Budowa nowego przystanku/peronu
19Zawadzkie144opolskie4,0Modernizacja przystanku/peronu
20Kolonowskie144opolskie2,0Modernizacja przystanku/peronu
21Gregorowce32podlaskie2,5Budowa nowego przystanku/peronu
22Gliniszcze40podlaskie1,7Modernizacja przystanku/peronu
23Sidra40podlaskie1,7Modernizacja przystanku/peronu
24Różanystok40podlaskie1,7Modernizacja przystanku/peronu
25Dąbrowa Białostocka40podlaskie1,7Modernizacja przystanku/peronu
26Balinka40podlaskie1,7Modernizacja przystanku/peronu
27Augustów40podlaskie3,5Modernizacja przystanku/peronu
28Augustów Port40podlaskie1,7Modernizacja przystanku/peronu
29Szczepki40podlaskie1,7Modernizacja przystanku/peronu
30Płociczno k. Suwałk40podlaskie1,7Modernizacja przystanku/peronu
31Powałki211pomorskie2,0Modernizacja przystanku/peronu
32Raduń211pomorskie2,0Modernizacja przystanku/peronu
33Lipuska Huta211pomorskie2,0Modernizacja przystanku/peronu
34Knurów Szpital149śląskie2,7Budowa nowego przystanku/peronu
35Górki Szczukowskie61świętokrzyskie4,5Modernizacja przystanku/peronu
36Piekoszów61świętokrzyskie4,0Budowa nowego przystanku/peronu
37Ludynia61świętokrzyskie4,0Modernizacja przystanku/peronu
38Podchojny8świętokrzyskie3,25Budowa nowego przystanku/peronu
39Pleszew272wielkopolskie2,5Modernizacja przystanku/peronu
40Jastrowie Miasto405wielkopolskie3,5Budowa nowego przystanku/peronu
41Wronki Zamość351wielkopolskie8,0Budowa nowego przystanku/peronu
42Żerków281wielkopolskie3,2Modernizacja przystanku/peronu
43Radziszewo273zachodniopomorskie6,0Budowa nowego przystanku/peronu

Po wprowadzeniu zmian lista podstawowa będzie obejmować 185 lokalizacji o łącznym szacunkowym koszcie 810,39 mln zł.

Dodajmy, że w wyniku przeprowadzonej weryfikacji usunięto z listy podstawowej 21 lokalizacje, z czego 13 z uwagi na brak możliwości realizacji inwestycji z przyczyn technicznych oraz 8 z uwagi na kolizje z inwestycją liniową. Szacunkowy koszt usuniętych inwestycji  z listy podstawowej to 93,52 mln zł.

Dodatkowo z uwagi na brak deklaracji organizatora publicznego transportu zbiorowego o spełnieniu podstawowego warunku kwalifikowalności dotyczącego minimalnej liczby par pociągów zatrzymujących się na nowo wybudowanych lub zmodernizowanych przystankach (4 pary pociągów w ciągu doby) przez trzy lata od oddania do użytkowania inwestycji, przesunięto z listy podstawowej na listę rezerwową 10 lokalizacji o szacunkowym koszcie 47 mln zł.