Powypadkowe SU160 wkrótce wrócą do ruchu

Powypadkowe SU160 wkrótce wrócą do ruchu

Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, zapowiedział, że wkrótce dwie lokomotywy SU160, które od dłuższego czasu są wyłączone z eksploatacji, wrócą do ruchu.

Jak już informowaliśmy, prezes PKP Intercity podczas piątkowego spotkania z dziennikarzami pochwalił bydgoską Pesę za to, że producent dotrzymuje słowa i jego pojazdy są coraz bardziej niezawodne. Dotyczy to także pojazdów spalinowych.

Sytuacja z lokomotywami spalinowymi też się wkrótce poprawi, ponieważ lokomotywy, które od dwóch lat stoją, wkrótce wejdą do ruchu – mówił prezes przewoźnika

Na pytanie, dlaczego dopiero po dwóch latach pojazdy wrócą do eksploatacji, Janusz Malinowski odpowiedział, że to nie jest pytanie do niego.

Przypomnijmy, że w marcu 2023 r. informowaliśmy, że lokomotywa SU160-004 miała wrócić do eksploatacji w sierpniu 2023 r., a pojazd o numerze 009 miał być dostępny w listopadzie 2023 r. Tak się jednak nie stało. Podczas grudniowego posiedzenia Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym, Dyrektor Biura Taboru PKP Intercity przyznał, że producent ma problemy z silnikami spalinowymi.

Na początku 2024 r. ponownie zapytaliśmy o powrót lokomotyw do eksplantacji. Przewoźnik tłumaczył kolejne opóźnienie koniecznością naprawy dodatkowych elementów. Podjęto także decyzję, aby połączyć naprawy powypadkowe z naprawą rewizyjną poziomu P4.

O dostępności lokomotyw SU160 podczas czerwcowego spotkania z dziennikarzami opowiadał Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity, który przyznał, że przewoźnik poszedł producentowi bardzo na rękę, ponieważ lokomotywy, które kursowały niegdyś po całej Polsce, obecnie stacjonują tylko w dwóch miejscach.

My z naszej strony przenieśliśmy te lokomotywy. One w tej chwili stacjonują tylko w Lublinie i w Białymstoku, po to, żeby ułatwić pracę serwisowi. Na tej podstawie będziemy chcieli poprawić ich niezawodność” – mówił Wawrzyniak.

Dodał, że kontrakt na dostawę lokomotyw spalinowych 111Db zawiera 12-letnie utrzymanie przez producenta.

Pracownicy PKP Intercity nie dokonują przeglądów i utrzymania tych lokomotyw, w związku z czym będziemy kładli coraz wyższe oczekiwania wobec Pesy – podkreślił Wawrzyniak.

Kontrakt o wartości 131,2 mln zł brutto na dostawę 10 nowych lokomotyw spalinowych dla PKP Intercity został podpisany we wrześniu 2014 r.  Zakup w 70% został sfinansowany jest ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (POIiŚ).