Ponad 210 wypadków na tzw. „dzikich przejściach” w 2023 r.

Ponad 210 wypadków na tzw. „dzikich przejściach” w 2023 r.

Choć rok 2023 był rekordowy pod wieloma względami w przewozach pasażerskich, niestety, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na terenach kolejowych, był jednym z najtragiczniejszych.

Ze wstępnych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego za 2023 r. wynika, że liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych wyniosła 195. Zginęły w nich 43 osoby, a 22 zostały ciężko ranne. Na tzw. „dzikich przejściach” doszło do 215 wypadków, w których zginęło 161 osób, a 28 zostało ciężko rannych.

Te statystyki mogą jeszcze ulec zmianie, szczególnie w odniesieniu do wypadków na tzw. „dzikich przejściach”. Ma to związek z toczącymi się pracami komisji kolejowych, w wyniku których niektóre wypadki mogą zostać przekwalifikowane na samobójstwa – tłumaczy Tomasz Frankowski, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego.

Urząd Transportu Kolejowego dostrzega ten problem, stąd także w tym roku będzie kontynuował działania związane z edukacją na rzecz bezpieczeństwa na terenach kolejowych w ramach Kampanii Kolejowe ABC.

Zrealizowaliśmy już dwie edycje Kampanii Kolejowe ABC, a przekaz związany z bezpieczeństwem dotarł do milionów odbiorców w całej Polsce, w tym także do dorosłych, do których adresowana była część spotów wideo. Niektóre spoty poświęcone były również tzw. „dzikim przejściom” – dodaje Frankowski.

Przedstawiciel Urzędu przypomina, że łącznie, w ramach II edycji Kampanii Kolejowe ABC, wyprodukowanych zostało 5 edukacyjnych spotów animowanych skierowanych do dzieci oraz 3 spoty dla dorosłych, w których to dzieci przypominają starszym o tym, że w pobliżu torów zawsze warto używać wyobraźni. W telewizji obejrzało je ponad 35 mln odbiorców. Działania edukacyjne prowadzone były również w dzienniku elektronicznym Librus czy za pomocą narzędzi Google. Na portalach VOD spoty z nosorożcem Rogatkiem osiągnęły ponad 155 mln wyświetleń, a w serwisie YouTube – ponad 11 mln. Spoty emitowane w stacjach radiowych o największej słuchalności skierowane m.in. do kierowców samochodów usłyszało ponad 19 mln osób.

W tym roku Urząd Transportu Kolejowego przeprowadzi trzecią edycję Kampanii Kolejowe ABC, w ramach której będą prowadzone cykle zajęć edukacyjnych w szkołach i przedszkolach. Zajęcia te umożliwią dzieciom naukę poprzez zabawę. Podczas zajęć dzieci będą miały okazję poznać m.in. zasady bezpiecznego przekraczania torów, korzystania z przejazdów kolejowych oraz znaczenie znaków drogowych stawianych przed przejazdami kolejowymi.

Założeniem projektu jest dotarcie do jak największej liczby osób, dlatego powstanie także informacyjno-edukacyjna kampania medialna skierowana do ogółu społeczeństwa. W tym roku planujemy przygotowanie kampanii, a w kolejnym – jej realizację. Powstaną między innymi spoty reklamowe dostosowane do wieku odbiorców emitowane w mediach powszechnego dotarcia, organizowane będą rodzinne pikniki edukacyjne i konkursy. Położymy oczywiście bardzo duży nacisk na edukację społeczeństwa w zakresie nieprzechodzenia przez tory w miejscach niedozwolonych – podkreśla Tomasz Frankowski.

Warto pamiętać, że z inicjatywy Prezesa UTK prowadzone były testy systemów automatycznego monitoringu przejazdów kolejowo-drogowych. Nie zakończyły się jednak jeszcze prace legislacyjne prowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury, które umożliwią karanie kierowców popełniających wykroczenia zarejestrowane przez te systemy.