Polskie Koleje Państwowe S.A. po raz kolejny przesunęły termin otwarcia ofert w przetargu na wybór wykonawcy robót związanych z budową nowego Dworca Głównego w Olsztynie. Sytuacją zaniepokojony jest poseł Jacek Protas, który skierował w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Infrastruktury.
– Niepokoją mnie opóźnienia bardzo ważnych dla stolicy Warmii i Mazur inwestycji na dworcu Olsztyn Główny. Chodzi o nowy budynek dworca, za co odpowiada PKP SA oraz o przebudowę torów i peronów, za które odpowiedzialna jest PKP Polskie Linie Kolejowe. Obie kolejowe spółki ogłosiły w ubiegłym roku przetargi na wykonawstwo obiektów. Jednak terminy składania ofert są systematycznie przesuwane – pisze w interpelacji poseł Jacek Protas.
Jak poinformował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury początkowy termin związany z otwarciem ofert był wyznaczony na 29 stycznia 2021 r. lecz ze względu na liczne wnioski oferentów związane z okresem świątecznym podjęto decyzję o wydłużeniu terminu otwarcia ofert w celu należytej wyceny prac przez potencjalnych wykonawców.
– Spółka PKP S.A. udzieliła odpowiedzi na ponad 200 pytań zadanych przez potencjalnych oferentów do przedmiotowego postępowania oraz przekazała uzupełnioną dokumentację, wynikającą z tych pytań. Komisja przetargowa jest w trakcie opracowywania kolejnych wyjaśnień – dodał Bittel
W ostatnich dniach PKP S.A. ponownie przesunęły termin otwarcia ofert, z 30 kwietnia na 24 maja 2021 r. Była to szósta zmiana terminu.
Najważniejsze cechy nowego dworca to nowoczesna bryła, funkcjonalność i koncentracja przede wszystkim na obsłudze pasażerów, ale w nowym obiekcie nie zabraknie również przestrzeni dla najemców komercyjnych. Nowy Dworzec Główny został zaprojektowany jako indywidualna koncepcja, dzięki czemu możliwe było uwzględnienie w projekcie lokalnych uwarunkowań: potrzeb pasażerów kolei i mieszkańców miasta, a także – poprzez powiązanie z przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz parkingiem – układu przestrzennego okolicy. Dzięki będzie mógł powstać węzeł przesiadkowy integrujący transport kolejowy oraz komunikację miejską. PKP zależało także na tym, aby nowy obiekt w pełni wpisywał się w tkankę miejską, jednocześnie odznaczając się oryginalnością i reprezentacyjnością. Nowy budynek dworca, dzięki przebudowie przejścia podziemnego, będzie też połączony ze zmodernizowanymi peronami oraz Zatorzem.