Pomorskie chce kupić 44 nowe pociągi elektryczne

Pomorskie chce kupić 44 nowe pociągi elektryczne

Już w lipcu 2021 r. ruszą przetargi na zakup nowych elektrycznych pociągów. 30 nowych składów obsłuży linię Wejherowo – Gdańsk, a 14 pojedzie zelektryfikowaną linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.  Zakup realizowany będzie w formie dwóch przetargów.

O tym, że Pomorze jest od wielu lat kolejowym liderem, nikogo nie trzeba przekonywać. Potwierdzają to m.in. coroczne raporty Urzędu Transportu Kolejowego.

– Konsekwentnie inwestujemy w rozwój kolei. Obecnie naszym największym zmartwieniem jest zapewnienie odpowiedniego taboru – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Po pomorskich torach jeździ już 10 nowoczesnych składów Impuls. – Teraz ogłaszamy dwa kolejne duże przetargi. Priorytetem jest dla nas zakup takiego taboru, jakiego potrzebuje pasażer w obszarze aglomeracji. Chcemy dysponować, więc taborem, który będzie szybki i wygodny w krótkich, około 25 minutowych podróżach – dodaje marszałek.Takie właśnie przejazdy dominują w obrębie Trójmiasta.

Samorząd przejmuje inicjatywę Unowocześnienie taboru kolejowego to niezwykle ważne sprawa dla regionu i mieszkańców. Pasażerowie i lokalne media wielokrotnie zwracali uwagę na stan i wiek pociągów.

– Od kilku lat czekaliśmy na konkretne działania ze strony Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście i spółki PKP dotyczące wymiany taboru. Teraz widzimy jednak wyraźnie, że sami, jako samorząd województwa, musimy przejąć inicjatywę. Stąd decyzja o ogłoszeniu przetargów – wyjaśnia Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.

W pierwszym przetargu, tj. dla linii aglomeracyjnej planowane jest kupno 30 składów, a w drugim, dla linii PKM 14. Łącznie do końca 2025 r. na Pomorze przyjadą 44 składy. Środki na zakup pociągów pochodzić będą z nowej perspektywy unijnej. Samorząd województwa będzie także zabiegał o środki z budżetu państwa.

Zakupione pojazdy odpowiadać będą potrzebom kolei aglomeracyjnej. Pociągi skierowane na linię Gdańsk – Wejherowo będą posiadać trzy pary drzwi w każdym członie. Powinny się również charakteryzować dobrym przyśpieszeniem. Na ich pokładzie będzie mogło podróżować nawet do 500 pasażerów. Z kolei składy przeznaczone do obsługi linii PKM mają rozwijać prędkość do 160 km/h, a w każdym członie mają być dwie pary drzwi. Mają zabierać do 400 podróżnych. Oprócz tego we wszystkich składach ma być monitoring, sieć wi-fi oraz defibrylatory AED.