Od kilku dni politycy partii Razem zbierają podpisy pod petycją w sprawie przywrócenia transgranicznego pociągu Kolei Śląskich do Bohumina. Adresatami są zarówno zarząd Kolei Śląskich, Marszałek Województwa Śląskiego, jak i zarząd Kolei Czeskich i Marszałek Kraju Morawsko-Śląskiego, których wsparcie jest niezwykle ważne w kontekście otwierania nowych i przywracania dawnych transgranicznych połączeń.
W 2016 r., po remoncie linii kolejowej, Koleje Śląskie wznowiły połączenie Katowice – Bohumin przez Chałupki jako odpowiedź na zapotrzebowanie społeczne. W marcu 2020 r., ze względu na pandemię COVID-19, kursy skrócono do Chałupek, jednak na początku lipca 2020 r. Koleje Śląskie przywróciły pociągi do Bohumina. Niestety z chwilą ogłoszenia drugiej fali koronawirusa połączenia znów zostały przerwane.
– Dziś mamy jesień 2022 r., granica polsko-czeska jest otwarta, a połączenie nie zostało przywrócone – pociągi linii S71 kończą trasę w Chałupkach. Co więcej, brak kursów na odcinku Chałupki – Bohumin w niedawno opublikowanym rozkładzie jazdy na przyszły rok wyraźnie wskazuje na brak zamiarów odwieszenia/reaktywacji tego połączenia – czytamy w petycji.
Wśród argumentów za usunięciem połączenia przedstawianych przez Koleje Śląskie pojawiają się: niewystarczające uwarunkowania techniczne, wymagania dotyczące znajomości języka czeskiego przez maszynistów, mnogość połączeń międzynarodowych uruchamianych przez spółkę PKP Intercity na tej samej trasie oraz niska frekwencja podróżnych na wspomnianym odcinku.
– Jesteśmy zdania, że problemy te nie przekreślają możliwości wznowienia połączenia. Warto zaznaczyć, że przepisy związane z ruchem międzynarodowym nie zmieniły się od 2020, a kwestie takie jak konieczność znajomości języka czeskiego przez maszynistów można rozwiązać odpowiednimi kursami i współpracą ze stroną czeską. Nawet w obliczu zawieszenia połączeń do Bohumina Koleje Śląskie współpracują przecież przy realizacji dwóch linii transgranicznych, tj. Zwardoń – Żylina i Cieszyn – Frydek-Mistek – podkreślają politycy Razem.
Kluczowe staje się zatem zagadnienie frekwencji i możliwego zastąpienia oferty Kolei Śląskich ofertami innych przewoźników.
Zdaniem polityków partii Razem oferta PKP Intercity i innych przewoźników kursujących między Katowicami a Bohuminem nie zastępuje zlikwidowanego połączenia Kolei Śląskich z racji tego, że pociągi dalekobieżne nastawione są na inny typ podróży i nie obsługują mieszkańców mniejszych miejscowości, a ceny biletów i niepełna cyfryzacja ich zakupu raczej odstraszają podróżnych zamiast zachęcać do wyboru tej formy transportu.
– Połączenie kolejowe do Bohumina jest potrzebne z kilku powodów. Przede wszystkim stacja ta stanowi ważny węzeł przesiadkowy, z którego korzystają osoby podróżujące w kierunku Brna, Pragi, Niemiec, Austrii, Węgier czy Słowacji – a także Polski. Regionalna linia łącząca Katowice z Bohuminem i oferująca łatwą przesiadkę do Ostrawy stanowi ważne uzupełnienie siatki połączeń kolejowych na Śląsku – argumentują
Autorzy petycji są zdania, że transport kolejowy to inwestycja w przyszłość.
– Jako osoby korzystające w przeszłości z połączenia Katowice – Bohumin, a także entuzjaści i zwolennicy rozwoju transportu kolejowego wierzymy, że niniejsza petycja sygnalizuje zapotrzebowanie na reaktywację tej linii i stanowi społeczny wkład do dyskusji nad przyszłością regionalnych i transgranicznych połączeń kolejowych na Śląsku. Wyrażamy nadzieję, że następnym krokiem będzie przywrócenie brakującego połączenia, które w dobie otwartych granic i rosnących przepływów ludności między Polską a Czechami okaże się potrzebnym i rentownym uzupełnieniem siatki połączeń Kolei Śląskich i Kolei Czeskich – podsumowują.
Petycja dostępna jest na stronie https://www.petycjeonline.com/bohumin
W sprawie przywrócenia regionalnego połączenia kolejowego na odcinku transgranicznym Chałupki – Bohumin do ministra infrastruktury interpelacją złożyli posłowie Paulina Matysiak oraz Maciej Konieczny.