Od soboty 25 czerwca 2022 r. na kolejową zakopiankę wrócą pociągi. Podróżni jadący do zimowej stolicy Polski nie będą korzystać ze stacji Zakopane, a ze specjalnej stacji tymczasowej Spyrkówka oddalonej od dworca o około 2 km. Skąd taka zmiana?
Kolejna faza modernizacji
Jak poinformowała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, od marca na kolejowej zakopiance rozpoczęły się prace przygotowawcze do całkowitej przebudowy stacji Zakopane.
– Wykonano rozbiórkę istniejących elementów, m.in. sieci trakcyjnej, linii energetycznej, oświetlenia, urządzeń automatyki kolejowej. Prowadzona jest rozbiórka torów i peronów, by wybudować nowe. Docelowo, powstaną 4 wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Nowe obiekty będą dłuższe, dzięki temu przewoźnicy zyskają możliwość swobodnego planowania postojów na stacji Zakopane, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych. Komfort zapewnią nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz oznakowania z systemem ścieżek dotykowych dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wymienia Szalacha.
Zakończenie prac i uruchomienie zmodernizowanej docelowej stacji Zakopane planowane jest na grudzień 2023 r.
Tymczasowa stacja
Aby umożliwić podróżnym dojazd pociągiem do Zakopanego, zarówno w wakacje jak i w czasie jesienno – zimowym, PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o budowie tymczasowej stacji w Zakopanem przy Spyrkówce. Do obsługi pociągów dalekobieżnych przygotowywany jest peron z długą krawędzią, a dla pociągów regionalnych – z krótką.
– Stacja będzie przygotowana do obsługi pasażerów, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą kasy biletowe, poczekalnia, schody i dogodne dojścia oraz oznakowanie i tablice informacyjne – dodaje przedstawicielka zarządcy infrastruktury.
Obsługa pasażerów
Maciej Biernacki z Polregio potwierdził w rozmowie z „Kolejowym Portalem”, że zakup biletów na pociągi Polregio na stacji Spyrkówka będzie najbardziej możliwy, a dodatkowo bilety będą także dostępne w pięciu automatach biletowych na terenie Zakopanego.
– W automatach będzie możliwość zakupu biletów tylko w ramach MKA (Małopolska Karta Aglomeracyjna) czyli Polregio, Koleje Małopolskie oraz transport publiczny – dodał Biernacki.
Dodatkowo, codziennie od 25 czerwca do końca sierpnia do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni.
Jak się dowiedzieliśmy, trwają rozmowy na temat możliwości uruchomienia komunikacji zastępczej między tymczasową stacją a centrum Zakopanego.
– Jeżeli chodzi o komunikację autobusową do centrum Zakopanego to Urząd Miasta analizuje obecnie różne możliwości – poinformowała Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Jakimi pociągami dojedziemy ?
Warszawę z zimową stolicą Polski połączą pociągi EIC „Tatry” oraz IC „Karłowicz„, jak również kursujące w relacji Gdynia – Zakopane – Gdynia TLK „Karpaty” i TLK „Małopolska”. Pierwszy z pociągów pojedzie trasą przez Częstochowę, a drugi przez Włoszczowę Północ. Mieszkańcy Trójmiasta mogą wybrać jeszcze podróż składem IC „Witkacy”, który pojedzie przez Bydgoszcz, Toruń i Łódź. Między Bydgoszczą a zimową stolicą Polski pasażerów będzie wozić także pociąg IC „Halny”. Bezpośrednie połączenie z Zakopanem zyskają również mieszkańcy Pomorza. IC „Podhalanin” połączy Szczecin ze stolicą Tatr, zabierając po drodze pasażerów między innymi z Poznania i Ostrowa Wielkopolskiego.
Koleje Śląskie uruchomią z Katowic „Sprinter Ornak” a Koleje Małopolskie pociąg „Luxtorpeda” z Krakowa. Polregio będzie uruchamiało połączenia z Suchej Beskidzkiej, „Kasprowy”, „Rysy” oraz „Gubałówka” z Krakowa a także w ramach Podhalańskiej Kolei Regionalnej pociągi z Chabówki i Nowego Targu.