Pociągi towarowe wróciły na linią Częstochowa – Chorzew Siemkowice

Pociągi towarowe wróciły na linią Częstochowa – Chorzew Siemkowice

Od czerwca pociągi znów jeżdżą na trasie między Częstochową a linią ze Śląska do portów nr 131. Zakończyły się zasadnicze prace na odcinku Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146). Pociągi kursują po nowych torach, mostach i wiaduktach. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 200 mln zł, współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach POIiŚ.

Efektem projektu realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest zwiększenie możliwości kolejowych przewozów towarowych. Lepsze parametry linii, krótsza o ok. kwadrans jazda pociągów towarowych, pozwolą na szybszy i sprawniejszy przewóz większej ilości ładunków. Inwestycja wpłynie na wzrost efektywności transportu kolejowego, jako konkurencji dla innych środków transportu, stworzy impuls do rozwoju gospodarki w regionie, m.in. na pograniczu województw łódzkiego i śląskiego. Linia kolejowa  Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146) stanowi połączenie między Częstochową a tzw. linią ze Śląska do portów nr 131 (Chorzów Batory – Tczew – Gdańsk – Gdynia).

Dla sprawnych przewozów przebudowano tory, mosty, sieć trakcyjną

Pociągi towarowe kursują już linią Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146) z prędkością do 60 km/h – prace torowe i sieciowe zakończyły się. Wymieniono prawie 50 km torów i sieci trakcyjnej. Zmodernizowano 45 obiektów inżynieryjnych, w tym stalowy, 66-metrowy most na Warcie w Ważnych Młynach. Sprawne przejazdy zimą zapewnią ogrzewane rozjazdy.

Dodatkowo, m.in. dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, budowane są 4 nowe nastawnie w stacjach Rząsawa, Cykarzew, Brzeźnica nad Wartą oraz Biała Pajęczańska. Po włączeniu nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w grudniu 2020 roku, pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h. Prace objęły też 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie urządzenia przejazdowe będą aktywne po zakończeniu prac na nastawniach. Obecne zabezpieczenie i oznakowanie skrzyżowań kolejowo-drogowych zapewnia sprawny przejazd pociągów i bezpieczny ruch drogowy.

Projekt zakończy się w grudniu 2020 roku ze względu na rozszerzenie zakresu o budowę nowych nastawni wyposażonych w nowoczesne urządzenia komputerowe.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice” ma wartość 215 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 179 mln zł.